View Single Post
Hvor mye du kan forstørre er avhengig av hvor mange MP kameraet har, ja, men kameraet ditt har 16MP om jeg ikke husker feil, det skal holde til ihvertfall å kunne skrive ut A2 bilder og større. Der MP utgjør størst forskjell, er i hvor stor grad du kan beskjære bildene, men fortsatt kunne printe ut store bilder.
Objektiv og eventuelt stativ har i første omgang mye mer å si. Jeg begynte med et Canon 1100D med kit-objektiv (18-55mm) som i lang tid var mer enn godt nok til mitt bruk, det har 12MP.
Jeg klarte og ødelegge kit-objektivet og kjøpte meg da et vesentlig bedre Canon 15-85mm som har en vesentlig bedre byggekvalitet og tar skarpere bilder en det jeg kunne ta med kit-objektivet.

Fastobjektiver (fast brennvidde, ingen zoom-mulighet) tar igjen skarpere bilder, da det kort forklart er enklere å bygge objektiver med fast brennvidde. Du burde også ta bilder i RAW (om du ikke allerede gjør det) og ta deg råd til for eksempel LightRoom eller andre bildebehandlingsprogram som støtter RAW-format.
Da vil du raskt merke forskjell.
Jeg kan for eksempel ta bilder som når de er ferdig er på godt over 100MB, avhengig av hvilket format jeg velger å eksportere/konverterer bildene til. Om jeg eksporter i JPG format, blir bildene typisk 15-20MB, om jeg eksporterer bildene i TIFF format, blir de typisk på 100MB +.

Lær deg innstillingen på kameraet og bli kjent med de (dersom du ikke allerede er det), lær deg å bruke lukketid, blender og ISO for å få riktig eksponering, bli komfortabel med å bruke manuell fokus.
Selv tar jeg kun bilder i manuelle innstillinger, da jeg alt for ofte irriterte meg over at kameraet ikke hadde gjort det jeg ville, om bildene jeg tar blir dårlige, skal det være for at jeg har gjort noe feil, ikke fordi kameraet har valgt feil innstillinger eller fokus.
Nå har du sikkert tatt en del bilder og vet hva slags bilder du tar mest av, finn da et objektiv som er velegnet til ditt bruksområde, ta kontroll over kameraet, og jeg kan nesten garantere at du vil merke veldig stor forskjell.

Når du etterhvert blir bedre på å bruke kameraet og tar mer bilder, vil du kanskje se at du trenger en oppdatering, men kamerahuset er det siste du burde tenke på, objektiver er for folk flest mye mer avgjørende. Det er først når du begynner å presse kameraet til ytterpunktene og ser at kameraet ikke strekker til, at du bør vurdere en oppgradering av kamerahus.
Du får f.eks Nikon kamera med høy oppløsning (Nikon D850), men da skal du være veldig dedikert, å være en svært aktiv f.eks. naturfotograf før det er noe man faktisk trenger.

Lykke til med å gjenoppdage mulighetene med kameraet du har.
Sist endret av Veggen; 12. juni 2019 kl. 16:41.