View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det ville isåfall vært mitt, men min samboer mener at hennes er bedre da mye av hennes tidligere slekt har vært personer høyt oppe i systemer og etternavnet er dermed kjent, noe det for all del ikke er i mine øyne..

Det er nesten 2 ganger flere med hennes etternavn enn hva det er med mitt etternavn, selv om begge etternavnene har færre enn 1000 stykker som bruker det respektive navnet.

Mitt etternavn er mer lokaletternavn og er kun spredt ut til enkelte storbyer fra et tettsted, men etternavnet har ingen knytning opp mot sted eller gate, eller gård.

Vi har forsåvidt nå kommet til at vi ender opp med å ta bindestrek imellom etternavnene, men vi er ikke enige om hvem som skal være til slutt. Der mener jeg også at min etternavn skal være, det lyder bedre, færre som har og er da også fars etternavn.

Det skal sies at det er ikke noe opphetet diskusjon, og vi har enda god tid på å bestemme oss, vi har fornavn klart, mangler kun etternavn, og om vi ender opp med "-" eller ikke, jeg har til en viss grad gått med på å gi barnet våres fornavn og mellomnavn som hun likte veldig godt. Som jeg selv og liker, men ikke hadde gått for om det ikke var hun som kom med de.
Vis hele sitatet...
Hvis dere skal ha dobbelt etternavn er det vel ikke så viktig hva som er sist. Begge har status som etternavn og vil bli brukt i offentlige sammenhenger, epostadresser osv. Og hvis du heter feks Lie-Holmen så sorterer du under L for Lie i alfabetet. Holmen er liksom ikke noe viktigere. Så det koker vel egentlig bare ned til hva som klinger best når det gjelder rytme, og eventuelt med fornavn (kan være klønete om fornavnet slutter på samme lyd som etternavnet starter med f eks).