Tråd: TG 2013
View Single Post
Har vært på TG hvert år siden 2009. Det er definitivt en fantastisk opplevelse, men jeg garanterer deg at du aldri vil sette mer pris på din egen seng enn den første natta hjemme igjen. Plotter ned noen punkter med ting jeg anbefaler for den beste mulige opplevelse.

1. En god stol. Det finnes stoler i skipet fra før, men jeg anbefaler virkelig en behagelig stol. Det å tilbringe 5 døgn i en stol gjør at du får vondt i ryggen. Det er derfor greit å ha en svært behagelig stol, eller i det minste en pute å legge i stolene som er der fra før. Det blir mye mindre morsomt å være på LAN med vondt i halebeinet etter sitting.

2. Noe godt og sove på. Ett liggeunderlag er greit i ett par netter, men her er det snakk om 4. Har tatt med madrass hvert år siden det første året mitt. Det er utrolig godt å våkne uten å være støl i kroppen. At du er på LAN betyr ikke at man ikke kan ha det behagelig.

3. Headsett. Om du skal se en film eller høre på musikk uten ett svært spenstig annlegg er headsett ett must. Har ett ganske kraftig anlegg selv, men lyd drukner fort ut blandt alt det andre. Det er også godt å ha muligheten til å stenge ute annen musikk. I fjor satt noen rett bak meg å hørte på Nyan cat i timesvis. Angrer sårt på at jeg ikke hadde ett headsett for å bli kvitt lyden. Klarte å drukne det ut ved å slå annlegget på fullt, men siden det ikke er det kraftigste annlegget i bygget ble lyden kun til støy.

4. Ørepropper. Selv om du fort vender deg til lyden i skipet er det godt å kunne ha det litt stille når det er tid for å sove.

5. Hylle. Dette er ikke nødvendig, men det kommer godt med. Det er flott å få litt stasj vekk fra under bordet, så man har litt benplass. Blir slitsomt å sitte innestengt lenge.

6. Matbillett. Kanskje noe av det beste med TG er matbilletten. Nuddler og snop fungerer greit på ett lan over helga, men TG varer hakket lenger. Muligheten til noen skikkelige måltid om dagen er fantastisk. Det sparer deg også en del penger. Kan ikke stresse det nokk. Kjøp matbilletten.

7. Drikk vann, eller i hvertfall noe. Vann er definitivt best, men det er tross alt LAN, bare pass på å drikk jevnlig. Det gjør at du holder deg i mye bedre form.

8. Møt opp tidlig. Mitt første år møtte jeg opp til TG klokken 12:00. Dette førte til at jeg tilbrakte 2 og en halv time i kø før jeg kom inn. Brukte ett par timer på å varme hendene før jeg kunne spille noe. Etter det har jeg møtt opp klokken 08:00. Da har kø og innsjekking tatt fra 5 minutter til ett kvarter. Det er greit å ikke være sliten før man er inne i skipet. Jeg har måttet tatt toget klokken 04:00 på morran, men det er definitivt verdt det.

9. Lær deg hvor alle dassene er. Det er alltid kø på toalettene, opptil en halvtime på det verste, om ikke mer. Det er heldigvis alltid minst ett toalett uten kø, det er bare å vite hvilket. Vanligvis er det toalettet helt i enden av skipet, eller i enden av en korridor omtrent mitt på skipet, ved utgangen. Har opplevd å gi opp etter å ha stått 20 minutter i kø ved ett toalett, for så å finne ett helt tomt toalett i andre enden av skipet.

TG er fantastisk morsomt, om man gjør det riktig. Det er ganske enkelt i seg selv, bare bruk sunn fornuft. Kan love deg at du vil være glad når det er over, men det skal mye til for at du på ett tidspunkt angrer på at du er der.