View Single Post
Du blander en del ulike kort her, synes jeg.

1) For å ta det med religionen i seg selv først. Sammenligningen med tidligere kristendom er nevnt, og det er ikke irrelevant. Det viser at det er mulig å modernisere en religion, selv om den i utgangspunktet inneholder tankegods som ikke er forenlig med det samfunnet vi ønsker. Vi trenger ikke å gå til korsfarerne, det finnes gode eksempler fortsatt på land der kristendom blir brukt både til terror og til kvinneundertrykkende lover. Så nevner du at islam har et annet forhold til statsmakten enn det kristendom her. Det synes jeg er en valid innvendig. Islam blander i mye større grad religion og lovverk, mens det nye testamentet presiserer tydelig at disse skal skilles. I den grad man kan sammenlikne Jesus og Mohammed sine stillinger i religionene, så er det også klart at den ene var en krigfører og den andre en pasifist. Sånn utover det, så er tankegodset rundt f eks kvinner, homofile, hva som er synd og ikke etc relativt likt.

Så for å oppsummere det punktet så ja, jeg er enig i at Islam har noen sider som gjør det vanskeligere å tilpasse til et sekularisert samfunn, men jeg tror på ingen måte det er umulig. Det viser jo også de mange moderate muslimene som finnes.

2) Du er redd for økt kriminalitet. Listen du ramser opp er helt verdiløs, jeg kunne laget en tilsvarende liste av vold begått av folk fra Østfold, rødhåringer eller venstrehendte. Du må i det minste ha noe statistikk hvis vi skal kunne diskutere.

Vi må skille litt påvoldstyper her også. En ting er religiøst motivert vold, f eks familievold knyttet til sharia. Jeg skulle ønske vi satte inn mye større ressurser på å for eksempel bekjempe omskjæring, tvangsekteskap og æresdrap. Det er imidlertid ikke et argument mot innvandring, da dette problemet selvsagt ikke ville vært mindre om familien bodde i et annet land. Det man egentlig sier da, er at det er greit at de mishandler familien så lenge de ikke gjør det her. Dette er vold som ikke rammer "oss", noe som selvsagt er grunnen til at vi ikke gidder å fokusere på det bortsett fra når vi vil sverte muslimer.

En annen type religiøst motivert vold, er terrorisme. Jeg trenger sikkert ikke opplyse noen om hvem som har stått bak det vi har hatt av terror i Norge. Terrorister er forøvrig farlige uansett hvor i verden de har statsborgerskap, så det er ikke et innvandringsproblem.

Så kommer all den volden vi vanligvis er redd for, som voldtekt, ran, gatevold etc. Dette er ikke religiøs vold, det er vold som kommer av at man faller utenfor. Innvandring kombinert med dårlig integrering skaper slik vold. At andregenerasjon er verre enn førstegenerasjon, underbygger ganske godt at dette ikke er noe de først og fremst drar med seg, det er noe som skjer når de vokser opp i et samfunn der de ikke finner plassen sin.

3) Trusselen mot vår kultur. Dette synes jeg er det rareste. Kulturen vår er selvsagt i endring hele tiden, med eller uten innvandring. Det er overhodet ikke slik at vi tilpasser vår kultur til islam. Vi feirer jul og ikke ID. Vi tillater at de feirer ID, men religionsfrihet er faktisk en del av vår kultur. At det blir flere ikke-religiøse i Norge har ingenting med islam å gjøre. Vi trenger heller ikke kristendom som noen motvekt mot islam, vi trenger sekularitet som motvekt til islam. Der står både kristne og ateister i Norge ganske stødig på samme side. Vi er en sekulær stat.
Sist endret av *pi; 14. januar 2021 kl. 11:01.