View Single Post
Hei!
Etter litt sudoku-prat i Freak sin Discord-kanal fikk jeg lyst til å lage en liten julekalender. Ettersom enkelte av rebusene i Donald Duck er riktig så utfordrende har jeg heller fått interesse for sudoku. Hver dag i adventstiden vil jeg legge ut ett sudokubrett dere kan forsøke å løse.

Hva er sudoku?
Sudoku er ett tallspill med 81 enkle ruter, kalt celler. Brettet består av 9 kolonner, rader og bokser. Spillet går ut på å plassere tallene 1 til 9 i hver kolonne, rad og boks. Sudoku har forskjellig grad av vanskelighet. Enkle brett har mange hjelpetall. Desto færre hjelpetall gir økende vanskelighetsgrad.

I denne julekalenderen skal vi løse litt andre typer sudoku som byr på flere utfordringer og andre måter å tenke på. Du vil dermed kunne møte mange færre hjelpetall, men andre regler som gir begrensninger. I denne kalenderen vil det fokuseres på tre typer sudoku:
  1. Termometer-sudoku
  2. Sjakk-sudoku
  3. Nonconsecutive-sudoku

Termo-sudoku byr på en rekke utfordringer og en interessant måte å løse brettet på. På brettet er det tegnet inn termometre. Termometeret begynner ved den runde enden. Langs termometeret skal alle tall ha stigende verdi. Her gjelder det å finne en logikk i hvordan tall skal plasseres langs termomteret.

Sjakk-sudoku henter typisk to regler fra sjakk. Enten alene eller i kombinasjon. Du vil kunne møte konge-sudoku eller springer-sudoku. Det betyr at ett tall ikke kan plasseres en springers eller konges trekk fra hverandre.

Nonconsecutive-sudoku er en type spill du må ha tunga rett i munnen. Her er det lett å trå feil dersom man er uoppmerksom. Her kan ikke to nabotall være direkte naboer horisontalt eller vertikalt. Det betyr at 5 ikke kan være direkte nabo med 4 eller 6.


Jeg ber dere om å ikke legge ut dagens løsning i sin helhet før det er gått minimum en dag. Slik kan flere prøve seg på utfordringene uten å risikere å få avslørt løsningene. Noe av moroa er å mestre uten å få direkte løsninger servert. Dersom dere publiserer bilder underveis, gjem dem gjerne nedi spoilers


Det er lov å be om veiledning og hjelp, og jeg skal forsøke å hjelpe til så godt jeg kan.

Med det sier jeg: Let's get cracking!

For å bøte på at det allerede er 5 dager inn i adventstiden vil jeg legge ut tre brett, med det siste gjeldene fra i dag. Brettene er rangert til enkel/middels vanskelighetsgrad og vil gi en god innføring i måtene man må tenke på.

Termo-sudoku
Langs de to diagonale termometerne skal alle tall ha stigende verdi. Vanlige sudoku-regler gjelder.
https://f-puzzles.com/?id=y6n5uxj5


Sjakk-sudoku med springer-regel
Under har jeg markert røde felt for å illustrere hvordan springer-regelen anvendes. Bruk de røde feltene, så har du allerede ditt første tall. Vanlige sudoku-regler gjelder.
https://f-puzzles.com/?id=y6etwvqe


Nonconsecutive-sudoku
Her er det lett å trå feil om du ikke er oppmerksom. Nabotall kan ikke være direkte nabo med hverandre vertikalt eller horisontalt. Vanlige sudoku-regler gjelder.
https://f-puzzles.com/?id=y5sz2wv4
Sist endret av Kierkegaard; 5. desember 2020 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.