View Single Post
Hei!

Har gått med en mistanke om at rusbruket mitt er problematisk i flere år. Rusen har likevel ikke gitt meg noen særlige problemer og jeg har sagt til meg selv at jeg driver med problemrusning, men jeg har ikke et rusproblem (om det gir mening).

Etter jeg ble ferdig med studier og startet i min første ordentlige jobb i fjor høst har det dog blitt verre. Det går mye kola hver helg, i tillegg til en del alkohol og cannabis. Drikker også rundt en seks syv øl alene to - tre kvelder i uka. Cannabis røyker jeg stort sett hver kveld, når jeg kan gjør jeg det gjerne hele dagen. Griper ofte sjansen til å ruse meg alene og kan låse meg inn hele helgen om jeg har mulighet.

Jeg merker at jeg ikke klarer å styre meg selv helt og jeg er sikker på at jeg bruker rus for å rømme fra virkeligheten. Tror jeg både kjeder meg mye og er ensom.

Så kommer spørsmålet. Hva burde jeg egentlig gjøre med dette? Tror ikke jeg klarer å slutte alene og vet egentlig ikke om jeg er motivert nok. Har lyst til å prate med legen min, men er redd for lappen og andre konsekvenser som kan komme fra det. Vil heller ikke involvere verken venner eller familie da de ikke aner dybden i bruket mitt og det føles så skamfullt. Jeg vil gjerne sjekke ut for eks AA eller AN, men føler ikke jeg kvalifiserer som en "ekte avhengig". Føler ikke problemet mitt er stort nok om dere skjønner.

Er en mann i midten av 20 årene forresten.