View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Privatliv er ein menneskerett. Det inkluderer og mogelegheita til å vere anonym. Det er og viktig for samfunnet; det finst opplysninger som kun kan viareformidlast til media anonymt. Kanskje er det ulovleg, men i mange tilfelle tenar samfunnet på det. Sjå t.d. Chelsea Manning og Edward Snowden.

Viare kan argumentet utvidast til alle område i livet. Kva om bilen din sendte film til politiet kvar gong du bikka fartsgrensa, slik at politiet kunne leggje ned fartskontroller og fotobokstenesta? Om du er lovlydig er jo det totalt uproblematisk?
Vis hele sitatet...
Er enig i at privatliv er noe som bør vernes og beskyttes. Men slik samfunnet har blitt og går i retning av, så er min teori at vi er i ferd med å bevege oss i en gråsone.

En gråsone mellom privatliv, massedata og metadata. Det var lettere å verne om privatlivet når privatlivet var en telefon og en internettlinje. Nå er det flerfoldige enheter, IoT, bompasseringer, GPS lokasjoner, videoovervåkning og mye annet.

Å hemme justisvesenet ved å nekte innsyn og analyse av slike data er nok lite hensiktsmessig og uansvarlig, mener jeg.

Tipper at lovverket må endres i de kommende år og revideres oftere. Men, jeg derimot, er FOR at staten skal forvalte rådata på en hensiktsmessig måte for å bekjempe alvorlig kriminalitet. Om det krever analyse av uskyldig tredjepart sin rådata, så bør det være innafor.