View Single Post
Alt som er lovlig i dag trenger ikke bestandig å være det. Derfor gir det ingen mening i å krenke privatlivet til hver borger.

Ta for eksempel veganekstremistene. Sett at de får makten om 15 år og innfører dødsstraff for alle kjøttetende med tilbakevirkende kraft. Plutselig er jeg og hele min familie, venner og bekjente kriminelle per definisjon, og vi går inn i et dystopisk samfunn der man må unngå droner med ai som scanner alle fjes den kommer over og matcher det opp mot en sentral database, som går gjennom transaksjoner gjort fra din konto og finner kjøp på texmex gjort for 8 år siden.

Greit nok, eksempelet mitt er ment morsomt, men det finnes alt for mange grunner til å ivareta privatliv enn i mot.

Det er heller ikke slik at man bare kan sope opp all data som florerer der ute og umiddelbart dra nytte av informasjonen. Info er overraskende krevende å vedlikeholde for at det ikke bare ubrukelig info. Eller at man begynner å fokusere på feilaktig bruk av informasjon, og vi ender opp med bøter for at vi glemte å blinke til høyre i et tomt lyskryss kl 4 på natten.
Sist endret av Patrick; 18. juni 2020 kl. 19:13.