View Single Post
Blir nok litt whining her, men hold ut!

I et jobbmarked som favoriserer høyere utdanning og svikter oss "praktikere", sitter jeg her og føler ikke jeg kommer noen vei.
Det jeg mener er at alle ønsker en fast jobb med sikker inntekt, men her i sør så er stort sett de eneste jobbene man kan få er gjennom bemanningsbyrå, og det er typisk prosjektstillinger og vikariat. Skal man ha fast stilling må man være 30 år med 25års erfaring...

Jeg har fagbrev i elektro(automasjon) og jobbet både i norge og utlandet. Og med mye variert arbeid. Jeg kunne godt arbeidet med noe elektrorelatert igjen, men vet ikke hva. Det virker som faget mitt er døende.
Har vurdert etterutdanning men jeg tør ikke for jeg er så inderlig skolelei og føler ikke samfunnet har noe å tilby oss som ikke er mestre i teori og skole.
Alt man vil gjøre krever jo skole, papirer, kurs, teori og alt det der. Finnes ikke mærmest ikke løsninger for praktikere.

Ting som kan virke interessant, men lite realistisk, er: ROV, robotikk, elektronikk, lærer, starte eget firma, rom-teknologi, signaler, musikkutstyr(hifi), generell utfordring av fysiske lover(forskning??), småelekteonikk(dingser), noe med fysisk aktivitet(høyspentmontør?), noe innen militæret?, noe med mening.

Er det noen her som har gått fra elektrofaget og over på noe annet interessant? Relevant eller urelevant innen elektro. Ønsker både debatt, tips, løsninger, innspill og egne historier.
Kjør!