View Single Post
Trådstarter
59
Jeg vil bare melde fra til alle som har deltatt og gitt sine innspill i denne tråden at jeg idag har mottatt brev fra politiet der det står at politiet har kommet frem til at det forholdet fornærmede beskriver ikke er å anse som en straffbar seksuallovbrudd.
Vurderingen er basert på min og hennes forklaring og de opplysningene som fornærmede selv har gitt i anmeldelsen til politiet.
Slik politiet forstår det, mangler det ikke samtykke til de seksuelle handlingene dere imellom, men snarere manglende bruk av kondom.Dere har forøvrig begge forklart at handlingene stoppet da fornærmede ga klar beskjed om det.
På denne bakgrunn har politiet henlagt saken på grunn av mistenktes forhold ikke er straffbart.
Det gjøres oppmerksom at fornærmede kan påklage henleggelsen til nærmeste overordende påtalemyndighet.De vil isåfall få underretning om dette dersom det skjer.
Klagefristen er tre uker fra hun mottar brevet fra politiet, jf straffeprosessloven §59a.

Dette er selvsagt svært gode nyheter for meg og jeg er sinnssykt lettet.
Dette har vært veldig belastende mens det pågikk.Jeg har ikke sovet en natt ordentlig siden jeg mottok anmeldelsen ifjor desember og har mistet mye tid ved å stresse på grunn av dette.
Jeg vurderer å kanskje anmelde henne for falsk anklage, om ikke annet bare for å legge press for henne og ta litt igjen.

Tatt henleggelsen i betraktning, så er jeg ikke 100% klarert da det er en mulighet statsadvokaten kan gjenoppta saken som politiet har henlagt.Mener å ha lest at dette har skjedd før, dog vet jeg ikke hvor vanlig dette er?