View Single Post
I denne tråden så var det mye feil informasjon.

Sitat av tripflag Vis innlegg
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4k conv=sync,noerror
Denne fyller hele "sda" (første harddisk i maskinen) med NUL, slik at disken ser helt ny og ubrukt ut uansett hvordan du vrir og vender på det.
Vis hele sitatet...
For det første så ville jeg har brukt /dev/urandom i steden for /dev/zero, dette vil føre til at den skriver tilfeldig data til harddisken i steden for nullere. Noe som vil føre til at arbeidet med å gjennopprette dataen blir vanskeligere. Selvsagt så bruker dd mer tid på å skrive fra /dev/urandom enn /dev/zero.

Sitat av tripflag Vis innlegg
Om du har en SSD-disk så er du fucked
Vis hele sitatet...
Hvor i alle dager har du dette fra? Kan du fortelle meg hva som gjør at man ikkje kan overskrive en SSD disk?

Sitat av Frufsa Vis innlegg
Dette er på ingen måte bra nok, man må overskive harddisken rundt 4-5 ganger før man er helt sikker på at filene ikke kan gjennoprettes, men selv dette kan være for lite om man er max uheldig.
Men da snakker vi at det trengs teknologi politiet ikkehartilgang på, så for nå er du safe om du overskiver den 4ganger.

Blancco gjør dette for deg forresten, kjør dette så er su relativt safe
Vis hele sitatet...
Teoretisk sett så skal 1 overskriving med random data være mer enn nok, og jeg tror også det fungerer slik i praksis. Hvor i alle dager skal man hente fra data som ikkje finnes mer?

Hvis du ser på følgende eksempel:

Kode

Før overskriving....: 01001101 00101101 11100101 01000010
Etter overskriving..: 10100110 01001110 01111001 11011011
Hvordan skal du få dataen som overskrives til å bli det den var før? En harddisk kan jo ikkje bedømme om bit'en som er TRUE nå, har vært TRUE eller FALSE før overskriving, i såfall så hadde det jo gått an å lagre data i flere lag på harddisken.