View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det er jo nettopp det som som er problemet, og det sier TS selv. Viljen til å ikke bruke noe som helst er ikke der. Da jobber man med det man har. Det virker som om du tror at det å ikke selvmedisinere er et alternativ akkurat sånn som ting er for TS nå, men det sier han at det ikke er. Han har valgt det minste av to onder. Og så får man ta vurderingen om eventuelt totalt avhold når ting har stabilisert seg.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg forstår akkurat dette! Trådstarter mener at viljen ikke kan finnes, og at det er umulig å bli rusfri. Tingen er bare at det er usikkert at han i det hele tatt er tilstede og forstår dette.
Det er derfor det er viktig at man er svært tydelig på hva man mener. Som du ser i hans tidligere svar, så synes han det er veldig, veldig deilig at flere støtter hans perspektiv. Det ville jeg også syntes, men hvordan kan man vite at jeg faktisk er i stand til å forstå situasjonen og ta de rette avgjørelsene? Hvis alle er på hans side, så vil det signalisere til ham at det ikke finnes en annen side som er aktuell å vurdere. Mer om dette kommer i neste sitat.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Du må ha en enormt sterk vilje du som prater mye om akkurat det at han må finne denne og bruke den. Skriv heller noe om hvordan man finner viljen til å bli rusfri. Du har erfaring, fortell TS om hvordan du overvant daglig tung rus i form av injisering i over et tiår med viljen din. Han trenger i så fall å høre hvordan, ikke bare at.
Vis hele sitatet...
Jeg beskrev tidligere i tråden at det som måtte til for at jeg skulle finne viljen var at alle i familien og vennene mine ekskluderte meg fra deres liv. Det var dette som var utslagsgivende for at jeg til slutt tok meg sammen og valgte å slutte. Hvis ikke det hadde blitt satt et så stort press på meg, ville jeg sannsynligvis ha fortsatt å ruse meg, fordi det ikke er så farlig. På samme måte tenker han at det ikke er så farlig for ham å gjøre det han selv foreslår, fordi det finnes personer som støtter hans syn der ute. Derfor er jeg her med min kritiske røst, og håper på at dette kan gi ham en oppvåkning. Det er dessverre vanskelig å gi konkrete råd til hvordan man kan finne viljen til å gjøre det, da det er individuelt, men dersom mange nok personer forteller ham at dette er skummelt, håper jeg at det i det minste har en effekt.

En person forteller deg at det er trygt å kjøre på rødt, mens ni andre personer sier at det er utrygt.

En person forteller deg at det er utrygt å kjøre på rødt, mens ni andre personer sier at det er trygt.

I hvilket av tilfellene ville du kjørt på rødt, om ikke du fra før hadde hatt den grunnleggende forståelsen av at det er farlig, ulovlig og fører til store konsekvenser dersom det går galt?
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Har du rett i at avhold fra medisiner er "det beste"? Ja.
Men hvis det ikke er en mulighet for TS slik som ting er nå, er det da noen vits i å prøve å prakke det på ham? Og så utrolig innbitt i tillegg? Jeg er sikker på at han vet at det å være rusfri er det sunneste og beste.

Dine meninger og/eller verdier er ikke kompatible med mine i denne diskusjonen, så jeg foreslår at vi kutter den der

Det er uansett godt å se at du er investert i det å prøve å overbevise TS til å ta gode valg, det skal sies!

Ha en flott ettermiddag og kveld.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det noen vits i å prakke det på ham, hvorfor skal man bare la det passere? Det han driver med er skummelt, og det er viktig å formidle det.