View Single Post
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hva best practice er for sider i større skala, men det kommer litt an på bruksområde. Altså skalaen av antall bilder, størrelsen på disse, antall besøk, hyppighet på besøk, hvor mange bilder som skal lastes og om de lastes i et gitt mønster, samt om det er behov for å oppdatere de etc. Jeg antar at diskplass er billigere enn CPU-bruk, så best skalering får du nok ut av et filbasert system (og heavy caching).

For relativt få bilder så er det egentlig ett fett hva du gjør. Hvis du oftest viser enkeltbilder er det også forholdsvis lett å lagre disse i en database og hente de fram. Men med en gang du henter store mengder bilder ofte, så ville jeg begynt å gjøre noen forsøk på begge deler. Et alternativ er da å ha en mellomting som sjekker en cache før et bilde eventuelt hentes ut.

Det er uansett en stor fordel å ha bildeinfo i en database. Da kan du enkelt embedde et bilde vha. en referanse, og så slår databasen opp at "bilde-av-hovedbygg.jpg" skal peke på filen "3819fbda69ca26d89e07fe06266e8e228d72c2da" på disken, det er et bilde av typen JPEG, har dimensjon MxN, ble lastet opp av Bruker X, eies av Person Y, osv. Da kan du også oppdatere databasen til å peke på et nytt bilde uten å måtte endre på noen templates. Det du må gjøre er å tenke litt på hvordan det er enklest for brukerne å laste opp bilder, finne et bilde i havet av alle bildene og slette/oppdatere enkeltbilder.