View Single Post
Sitat av time-timerus Vis innlegg
Den du har sett på på komplett er nok ganske så ok. Men enda viktigere enn hvilken scanner du kjøper er at du lærer deg å bruke den ordentlig. Automatiske innstillinger når man skal scanne bilder fører ofte til veldig dårlige resultater. Brukte en HP PSC-type maskin før selv, og i utgangspunktet så bildene ganske dårlige ut når jeg scannet dem. Kornete, dårlig fargegjenngivelse osv. Men med litt tweaking av innstillingene ble resultatet et helt annet. I ettertid har jeg også brukt en Epson v750 Pro til en del negativer og dias. Også denne ga relativt middelmådige resultater når den fikk velge innstillinger selv, men når jeg gjorde jobben selv ble resultatet mye bedre.

Istedenfor å kjøpe en veldig dyr scanner burde du heller bruke god tid på å sette deg inn i hvordan den fungerer, og bruke god tid på selve scanningen av bildene. Det er ikke arbeid for en utålmodig sjel dessverre, men resultatet er verdt det.

Jeg vet også at en del lokale foto-butikker gjør slikt arbeid (Stavanger Foto f.eks.) men om du har mange bilder blir det fort dyrt. Det går også ann å høre rundt på Facebook-grupper for foto i lokalområdet om noen gjør slikt. Ofte kan du finne noen som er gode på det og gjerne hjelper deg for noen kroner, men som ikke driver med det til daglig og ikke reklamerer for det.

Lykke til med scanningen. Høres ut som et interessant prosjekt å grave seg tilbake i tid i fotoalbumene dine.
Vis hele sitatet...
Jeg retunerte nettopp den skanneren jeg kjøpte. Den hadde svært lite funksjoner og innstillinger. Jeg valgte å scanne bildene i .tiff, 600dpi og farger (fikk nesten ikke mulighet til å endre noe annet)

Skal teste litt instillinger på skanneren jeg har på jobb (den er av typen veldig dyr) som har litt flere innstillinger.

Takk for tipset om facebook og fotografer. Skal høre litt rundt