View Single Post
Bare for å oppklare en ting; det sitter ikke bankfunksjonærer og overvåker konti som så melder fra til en sikkerhetsavdeling som i neste omgang kontakter Økokrim. Hvitvaskingsovervåking skjer i hovedsak automatisk, og systemene vil da følge med på transaksjoner på kontoen din og se etter uvanlige mønstre. Det er de samme systemene som hjelper deg hvis noen prøver å misbruke kredittkortet ditt. Jeg har selv opplevd å få telefon fra banken med beskjed om at de har sperret mastercardet mitt etter merkelige transaksjoner i USA. Det som gjorde dette litt ekstra interessant var at jeg hadde vært i USA et par måneder tidligere og brukt kortet masse - men da på klær og turistgreier. Denne gangen var det handlet TV og dekk, noe som ikke helt passet med turister. De ser jo også hvorvidt kortet brukes i Norge og USA samtidig.
Jevnlige kontantinnskudd er en type transaksjon som kan medføre at det sendes en varslingsmelding, og Økokrim kan da på sin side begynne å undersøke. Der også vil det være systemer som sammenstiller opplysninger - og for eksempel ser at du setter inn 8000 hver måned i tre forskjellige banker. Da går ballen fort videre til skattevesenet og andre etater hvor man undersøker om du har noe arbeidsforhold, driver næringsvirksomhet el.
Når de så står på døra di er det som andre påpeker; du har bevisbyrden for å sannsynliggjøre at pengene er lovlig erhvervet, og dernest for at de er korrekt beskattet.
Litt på si, men dette kan også ses i sammenheng med de nye reglene for bekjempelse av svart arbeid; Betaler du mer enn 10'000 for en vare eller tjeneste kontant kan du holdes ansvarlig for manglende betaling av skatter og avgifter. Dette gjelder også for et samlet beløp, f.eks. hvis du har vaskehjelp som du betaler 1000 kr/mnd.