View Single Post
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jeg tviler lite på at noen kommer til og bry seg når det er snakk om så små beløp.
Det er ikke et lite beløp for deg eller meg, men for skatte etatten og banken så er det et lite beløp.
Jeg har da satt inn slike beløp en del ganger, å det er jo ingen som bryr seg der der gitt.
Å alle mine penger kommer fra lovlige forhold.
De får litt av en bevist byrde for og kunnne bevise at dine penger kommer fra ulovlig forhold.
Jeg har da svært mange venner som kjøper seg rep objekter som de igjen selger for en høy pris når de har reparert bilen.
Å da blir det som regel handlet med kontanter.
Vis hele sitatet...
Du tar veldig feil her. Det er nemlig den som etterforskes for økonomisk kriminalitet, narkosalg, hjemmebrent eller annen illegal virksomhet som må kunne bevise og sannsynliggjøre at pengene stammer fra legal virksomhet. Om du driver med salg av fixer uppers biler så kan du likevel miste pengene. Om skatteetaten mener omfanget har vært så stort at de mener det er næringsvirksomhet. Da tar de deg på manglende innrapportering av inntekt, manglende årsoppgave og manglende skatt og evt. moms. Så får du straffeskatt på vel 60%, renter og renters renter, evt. skyldig moms pluss at alle pengene på konto forsvinner. Og det kan de gjøre helt lovlig selv om du har ikke har gjort noe illegalt.

Har du i tillegg drevet med ulovligheter som salg av knark, smuglervarer, tyvegods eller noe slikt og etterforskes og ikke kan redegjøre med en plausibel forklaring på hvor pengene stammer fra så mister du alt pluss at du kan bli skyldig staten penger om de mener du har tjent mer enn det du har på konto.

Bevisbyrden i slike saker er ikke statens. Det er din. Og derfor hører ikke svarte penger hjemme på konto. Ikke større beløp enn du kan forklare.

Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ordentlige mennesker har da ingen problemer med å sette inn mange hundre tusen i banken når man ikke har gjort noe galt. Bare forklare at du solgte bongen din med en pen fortjeneste til en på travbanen.

Forøvrig tror jeg at også Bjerke ol nå krever at du er registrert spiller, på samme måte som Norsk Tipping.
Vis hele sitatet...

Det å selge en vinnerbong kan få deg dømt. Da de dømmer deg for medvirkning til skatteundragelse, og eller økonomisk kriminalitet. Og du kan bli ansvarlig for å måtte betale inn skatt dersom den som kjøpte bongen er bankerott. Akkurat som om du selger varer i kontanter for feks 100K eller eller bidrar til at noen kan jobbe svart.

Du kan fortsatt spille uregistrert på travbanene. Og sist jeg spilte hos kommisjonær på hester på den lokale kiosken så trengte jeg ikke registrere meg der heller.