View Single Post
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
[quote]
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så du har altså - fullstendig utan relevant medisinsk erfaring - basert på det folk forteller om opplevde symptomer danna deg eit bilete av korleis du trur sjukdomen er...
Vis hele sitatet...
Du mener slik du gjør konstant? Og flere her? Ok. Så medisinsk statistikk fra andre plasser er helt feil, men så fort du finner den, så er den helt rett! Har jeg sagt at jeg er en medisinsk ekspert?.



For det første så vil du jo ha litt overlevelsesbias der. Dei som dauer fortel neppe om sine subjektive erfaringer med sjukdomen. Det gjer neppe dei som låg fjorten dager på respirator heller.
Vis hele sitatet...
Anekdotiske opplevelser er jo verdt null som vi alle ble enige om.

Medisinske fagpersoner har samanlikna covid og influensa:
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg har ikke sammenlignet influensa og covid som å være helt like. Men at de derimot deler mange av symptomene for de fleste. Linken du forteller om her sier også at pasienter med covid somregel var ganske overvektig og hadde flere underliggende symptomer. Igjen, det gir jo en som er frisk uten underliggende sykdommer ikke mye å bekymre seg for gjeldende covid. Artikkelen din forteller jo også at folk som havner på sykehus for covid er lavere enn for folk som havner der pga influensa. De som ble innlagt med influensa led også av hjertefeil og andre underliggende feil. Dødsfall derimot en del høyere, også for mye yngre aldersgrupper. Men det har vært veldig få dødsfall blant folk under 50. Noen dødsfall aksepterer man alltid.

Jeg er ikke helt sikker på hva du håpet å formidle? Både influensa og covid kan være alvorlig hvis du sliter med mye forskjellig. Spesielt når de som havner på sykehus, og dør, er folk som er veldig svake generelt sett ellers.

Din konklusjon, som er omlag like valid som å stikke ein finger i lufta og gjette, viser seg altså å vere totalt feil.
Vis hele sitatet...
Nei, den bekreftet jo bare det jeg tenkte, takk skal du ha for enda en link.

Og du klager over at det begynner å verte slitsomt? Dra til helvete. Du kjem dragande her med påstander du bygger på ... vel, ingenting, basically. Også er du faen meg frekk nok til å påstå at det er ein posisjon som er slitsom å forsvare?
Vis hele sitatet...
Trenger vel ikke slenge ut skjellsord? Ja, det begynner å bli slitsomt å gjenta om og om igjen hvorfor covid ikke er særlig farlig for folk flest som data har vist oss.

Så du har ikkje kunnskap om faktiske utfall av hverken influensa eller covid, og du har ikkje kunnskap om korleis vaksinene fungerer, eller kva proteina gjer. Kvifor i hule helvete har du då så sterke meininger om vaksiner og sjukdom? Det er jo fullstendig åpenbart at mange av dei som kritiserer deg har ein viss kunnskap om det. For å ikkje snakke om dei som faktisk forsker på temaa, og meir eller mindre samstemt anbefaler vaksiner. Kvifor har du rett og dei tar feil?
Vis hele sitatet...
Fordi det er blitt et press på å ta denne vaksinen som er rimelig sykt å se. Fra å tilby mat til premier, miste jobbene, også videre. Det er ikke uten grunn flere tusen protesterer mot det. Selvfølgelig vil Pzifer anbefale vaksinene, dem har jo skrudd opp prisene og snakker om ytterlige doser. Som jeg har nevnt før, så er det jo forskere på begge sider som argumenterer for, og i mot.

Sukk.
Vis hele sitatet...
Som jeg skulle skrevet det selv.

Du forstår ikkje heilt sannsynsrekning og statistikk, gjer du vel?

Om vi tar hundre personer, der nitti er vaksinerte, og samler dei i eit rom. Etterpå observerer vi 16 smitta - 8 av dei smitta er vaksinerte, og 8 er uvaksinerte.

Vil du da konkludere med at vaksinen ikkje er spesielt effektiv?
Vis hele sitatet...
Det er utallige eksempler på hvor alle vaksinerte i et rom, eller i en familie ble smittet selv om dem er fullvaksinerte. Om vaksinen er så effektiv, så skulle jo tallene på vaksinerte som blir smittet være mye lavere.

Utover at vi har vaksiner mot influensa, og svært mange har delvis immunitet mot influensa grunna tidlegare infeksjoner. Samt det eg viste til over; covid er ti ganger så dødeleg i aldersgruppa 11-17 enn influensa.
Vis hele sitatet...
Ti ganger så dødelig for en veldig utsatt person ja. Det kan nok stemme til en grad. Men for folk flest, så er den aldersgruppen spesielt helt risikofritt for covid for en gjennomsnittlig person.

Kort sagt; premissa dine er feil, og konklusjonen din er feil.
Nøyaktig kor lenge foreslår du at vi skal vente?
Vis hele sitatet...
Kanskje, kanskje ikke. Jeg foreslår man skal vente ut året, spesielt med en mulig alvorlig influensa-sesong som vil påvirke folk mer enn hva covid har gjort. I tillegg til de nye variantene, samt usikkerheten vedrørende ytterlige doser. Jeg har vist til denne linken før: https://covid.is/data men den, og andre, og rapportene som kommer inn. Inkludert den legen jeg linket til i går som fortalte at han skal gå med maske, og tiltak fordi vi er i en ny krig nå. Disse krigene vil nok forøvrig ikke ta slutt med det første. Det er mange forskere som er bekymret for tilstanden nå. Som den franske tweeten også viste, så er jo det bekymrende for vaksinens effektivtet på de mest svake og utsatte, de som virkelig bør ha en vaksine som fungerer. Når dette ikke ser ut til å være tilfellet nødvendigvis, så er jo det bekymrende.
Sist endret av Quakecry; 5. august 2021 kl. 21:00.