View Single Post
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du vise til forskning som understøtter det synet, eller er det bare eit inntrykk du har danna deg?
Vis hele sitatet...
Mer synet jeg har dannet meg. Symptomene er jo relativt lik, ganske mange forteller at dem ikke hadde merket forskjell på det og influensa om ikke testen sa noe annet. Mange har derimot ganske fæle opplevelser med covid, og noen ettervirkninger etterpå. Dette er ting jeg ikke har betvilt. Men jeg sammenligner med influensa fordi for folk flest gjør den jo relativt like ting. Begynner å bli slitsomt det her for å være ærlig.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Oooooo! Her kom en fin sak å studere for de av oss som liker uredelig retorikk! Jeg snakker om dette lille gullkornet her:

Dette, mine damer og herrer, er agn. Og ganske elegant utført også. La oss se på reaksjonene som ble fisket frem:

nso har selvsagt fullstendig rett i det han skriver her, og hans tolkning er også den mest åpenbare - å tenke at Quackery mente at begge de omtalte sykdommene skyldes virus fra samme familie, hvilket helt enkelt er galt. Alternativt må vi gå litt oppover og se på generelle likheter - begge er såkalte "enveloped single stranded RNA virus", men nso tar høyde for det også - det gjelder også bronkitt liksom. Eller ebola, for den saks skyld, som var viruset Quackery ikke ville sammenligne med. Eller HIV. Og om vi så hadde sett på virus i samme familie: Fugleinfluensa er en influensasykdom med ekstremt høy dødelighet. Og SARS og MERS skyldes andre coronavirus og har dødeligheter på over 10% og 30%, henholdsvis. Det blir motsigelser på flere fronter uansett hva vi gjør.

Skal vi trekke denne parallellen over i biologi vi har et mer naturlig forhold tilm, så skulle resonnementet bli noe slikt som at pusekatter dreper en del mennesker hvert år, ikke fordi katter så forbanna farlige, men fordi det er så mange interraksjoner mellom katter og mennesker. Og fordi katter er harmløse, og bjørner omtrent er det samme dyret, så er heller ikke bjørner farlige. Her gis den observante leser anledning til å påpeke at katter og bjørner slettes ikke er i samme familie. Eller, som jeg hintet til med fugleinfluensaen, at det faktisk finnes andre kattedyr som har langt større skadepotensiale enn huskatter. Løver, for eksempel. Med ting som er feil på flere måter samtidig blir det gjerne vanskelig å strukturere innvendingene sine, og det er her det diabolske kommer inn - velger du å argumentere for at løver er en form for farlige katter, så har du akseptert at bjørner er en type kattedyr! Og siden løver ikke har noen relevans i Norge, så - en kan lett se hvilken vei dette bærer.

Men Quackery sa aldri noe om virusfamilier eller biologi overhode!
Uansett hvordan du angriper gummiutspillet hans, så har han en fluktmulighet - det er ingen egentlig posisjon der. Men hva enn man velger å gå etter, så gir det rom for å innføre en slags stilltiende aksept om at alt man ikke rekker å harve over er korrekt.

Det underliggende motivet, det han virkelig forsøkte seg på - dog uten nevneverdig hell - var å flytte diskusjonen. Flytte den vekk fra nso sine ubehagelige skildringer av pandemiens konsekvenser i andre land og ned i ei hengemyr av virologi som svært få her inne kan noe om. Let's face it, om viruset har en proteinkappe eller ikke er ikke relevant for oss, det er bare relevant for de som skal lage vaksiner. Det er imidlertid langt mer behagelig å krangle om proteingrupper og svakheter med artsmodellene enn å diskutere enkle og åpenbare issues som at mennesker må drepe hverandre for å redde familiene sine. Det er formodentlig derfor nso bare avviste vaset med et kort avsnitt og hoppet tilbake til sakens egentlige tema. Ikke at Quackery lot seg affisere av det, selvsagt:
Yeah...
Nei, altså. De fleste av oss har lest wikipediaartikkelen. Og en god del mer. Og det som etterlyses er konkrete argumenter og en håndgripelig posisjon. Det får vi ikke. I steden blir vi servert en endeløs rekke av stadig nye feil. Foregående feil behandles som allerede aksepterte kompromisser, til tross for at de har blitt sablet ned. De fleste av oss i denne debatten diskuterer fordi vi ønsker fremgang, opplysning og bedre innsikt. Noen få diskuterer hovedsaklig for å ødelegge, sabotere og underminere mulighetene for nettopp dette, slik at deres egne irrasjonelle standpunkter vinner på walkover.
Vis hele sitatet...
Du er irriterende god til å formulere deg, det skal du ha. Du får det sagt. Men nå argumenterer du vel nesten litt mer mot deg selv, gjør du ikke? Jeg har ikke kunnskap om proteiner og MRNA og slike ting (og det er jo ganske åpenbart) Kanskje jeg ikke skulle sammenlignet direkte med influensa. Skrev også at det er liten tvil om at covid er veldig mye mer smittsomt. Det var mer luftveisdelen av wikipedia-linken jeg tenkte på.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om du ser på de norske smittetallene nå og aldersspredningen bak så vil du se at det nå er flest unge, sterke mennesker som smittes og også mange av dem blir veldig syke, og vi har alt sett at også den aldersgruppen blir rammet av alt fra kognitiv reduksjon eller "hjernekrymp" som noen sier, samt langvarige problemer med indre organer som hjerte og lunger osv.
Vis hele sitatet...
Ja, vi har jo massevis av innlagte i norge nå..Målposten flyttes konstant. De fleste unge blir jo ikke alvorlig syke. Hvor mange ganger må det gjentas? Bare fordi du sier det om og om igjen betyr ikke det at det automatisk blir korrekt. Det er forskjell på at noen unge blir syke, og at alle blir det. Hvilken grad av sykhet er også et spørsmål. Long-covid er et ganske omdiskutert tema. Igjen, jeg utelukker ikke at covid ikke kan være en kjip greie for noen. Men, det er jo klart, med de nye variantene og lite effektive vaksiner så er jo situasjonen ganske usikker framover.
Og ser en på vaksinasjonsdata i norge så er det jo denne gruppen som ikke er vaksinert ennå.
Vis hele sitatet...
Tilbudet er der vel for de aller fleste. Er ikke så rart at mange av dem ikke helt anser nytteverdien.

Du bør vaksineres først og fremst for din egen skyld og for din egen helses skyld og som en forsikring mot å bli en av dem som vil bli av de uheldige som får langvarige eller varige problemer som følge av covid.
Vis hele sitatet...
Takk for omtanken! Jeg kjenner også en som ble smittet, og han føler han har litt påvirkning av det du nevnte med hjernetåke. Men hvor store påvirkninger på den ene eller andre måten smitte av covid fører til vet vi vel ikke enda. Det er vel stort sett de som ble veldig syk som virkelig sliter med ting enda. Og det kan det være mange grunner til.

Influensa brer også godt om seg midt i sesongen, og også unge friske mennesker blir smittet. Men det er veldig sjeldent unge friske mennesker stryker med influensa eller får langtidsskader.
Vis hele sitatet...
Det samme kan en vel si om corona her i norge også, eller vesten..

Få deg en sprøyte, det vil du ha godt av.
Vis hele sitatet...
Det får vi se på. Og derfor vil jeg minst vente ut dette året, for å se hva de nye variantene gjør, hvilke nye vaksiner som kommer, hvor mange ytterlige doser som kanskje trengs, også videre.
https://twitter.com/L_Infirmier0ff/s...6603535142912?
13 pasienter døde. 12 var vaksinerte, hvor åtte hadde en dose, og fire hadde to. Samt en som var uvaksinert. Det kan jo tyde på at vaksinen ikke er særlig effektiv for de mest utsatte, og når man kan enda spre viruset rundt som vaksinert, så vil disse leve ganske utsatt.


Det er ikke urimelig i seg selv, problemet er folk som bruker det argumentet tilsvarende "jamen da er det ikke så farlig da". Fordi jo.
Vis hele sitatet...
Det kan vel diskuteres..


Som nevnt tusen ganger før: corona er mer smittsomt enn influensa. "Tok over dødsfall" virker som meningsløs konjektur, forklar gjerne hvordan jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Fordi de som døde av covid ville dødd av influensa eller lungebetennelse eller andre sykdommer uansett. Det er trossalt for det meste de mest utsatte som kreperer, folk som ikke hadde hatt veldig lenge igjen uansett. Men igjen, corona er mer smittsomt, det er det jo lite tvil om.



Fordi? Og hvordan er ensporetheten en faktor? Det er jo to "camps" der den ene har kjørt balls to the wall coronafornektelse og den andre har prøvd å gjøre noe med problemet. Førstnevnte er innlysende en dårlig idé å høre på, men resten?

Du velger altså å besvare kritikk av debattstilen din med en regelrett hersketeknikk. Nice.
Oppfører du deg som en konspirasjonsteoretiker kan du ikke klage når folk behandler deg som en konspirasjonsteoretiker. Det er ikke usaklig, det er en helt legitim beskrivelse av oppførselen og debattstilen din.
Utdyp gjerne. Jeg venter spent.
Vis hele sitatet...
Hersketeknikker er det flere her som bruker. Jeg har ikke formidlet en konspirasjonsteori om det ene, eller det andre. Jeg har kommet med medisinske kilder til flere av tingene jeg har kommet med. Nå bor jeg engang i vesten, og i vesten har det jo vist seg at viruset er ikke et stort problem for de aller fleste. Det betyr derimot ikke at det er gøy å få viruset, eller at en ikke kan utvikle plager. Men det går over av seg selv med å ta det med ro hjemme. Smittetall bør hvert fall sluttes å skrives om i avisene her. Det er uinteressant. Hvor lenge har folk her tenkt å leve i frykt, konstant bry seg om smittetall, også videre. For covid er kommet for å bli. Og nå havner vi vel kanskje tilbake til begynnelsen også: https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...o/5?post=70314

TL;DR
Jeg synes det er fornuftig om du er under 60 år, ikke har noen særlige fysiske skavanker å vente å se hvordan ting utspiller seg videre. Det kan folk være ueng i. Men en burde kanskje ta av seg frykt-brillene. MSM elsker å spre frykt.