View Single Post
Okay, jeg ønsker en saklig diskusjon. Hvis du synes jeg har tatt ting ut av kontekst så var det aldri min intensjon, og jeg skal forsøke å forklare bedre.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Om din lokale matbutikk ikke har infrastrukturen til det, så kan du bruke kolonial eller meny isteden, så ser ikke helt det store problemet du prøver å lage ut av ingenting.
Gjerne quote der jeg sier at jeg vil ha forbud mot å holde butikker åpne, for det er faktisk ikke nevnt engang.
Skal du diskutere så kan du i det minste være saklig og holde deg til det som er skrevet istedenfor å finne på random ting.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at du sier det hadde vært bedre om matbutikker (jeg leste som alle matbutikker) stengte og heller leverte hjem til kunder. Ja, det hadde vært fint om alle butikkene kunne gjøre det, og folk brukte det tilbudet. Men det finnes masse matvarebutikker i dag som folk bruker, og som ikke har den anledningen til å omstille seg. Jeg påstod ikke at du mente at du vil ha forbud mot å holde butikker åpne. Det jeg mener er at for å stenge butikkene som smittevernstiltak, så må det et forbud til. Dette vil medføre tilhørende kompensasjonsordninger i en eller annen form, enten direkte støtte til butikkene eller at butikkens ansatte må gå på NAV. Det er ingen butikker som frivillig vil gi slipp på masse penger de ikke får kompensert.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Dette er dine ord, ikke mine, så om du mener jeg er bedre enn forskerne så er jeg vel det da
Hva jeg tror er irrelevant? Okei, nå har jeg faktisk ikke sagt noe som helst om at det du sier er irrelevant, har faktisk ikke sagt ett eneste ord til deg før nå, men deg om det..
Du skal få mene at jeg mener akkurat hva du vil, det er kun din mening uansett.
Det hadde faktisk vært mye bedre å spørre større deler av befolkningen.
Når du ikke spør 1% av befolkningen engang så kan du på ingen måte vite om noe stemmer eller at det kan overføres til resten av landet.
Hvordan kom du frem til at bergensere skal representere alle i landet?
Vis hele sitatet...
Her manglet jeg et spørsmålstegn, så det ble en påstand istedenfor et spørsmål. Men poenget mitt er at hvis du blir presentert en rapport utarbeidet av FHI, UiB og Helse Bergen, så må du i det minste presentere et motargument dersom du skal avfeie den på bakgrunn av metodefeil.

For jo, du kan si noe om en populasjon (eksempelvis Norges befolkning som helhet) basert på et utvalg, og utvalget kan godt være på under 1% (eksempelvis er valgmålinger i Oslo ofte basert på svar fra 1000 personer). Det er grunnleggende statistikk og statistisk inferens. Svaret ditt for å avfeie funnene i rapporten var "Tror nok ikke det nei." - som ikke er et argument.

Jeg trakk frem det jeg anså som en potensiell svakhet i rapporten, (dersom funnene skal brukes til å beskrive befolkningen ellers), nemlig at den er foretatt på bergensere. Da må man spørre seg om dataene er egnet for å beskrive en Norges befolkning. Men jeg mener det burde være rimelig - jeg ser ikke noen grunn til at det er noe spesielt med bergensere som gjør at de får økt alkoholkonsum under korona, mens resten av landet forblir uendret. Dette kan selvfølgelig diskuteres.

Jeg håper dette var oppklarende