View Single Post
Hva med handlingene som resulterte i 2008-krisa? Er ikke disse fiendtlige nok mot samfunnet? Velg gjerne ditt favoritteksempel på økonomiske/politiske handlinger som ikke er «drepe/voldta med egne hender». Eller tenker du at disse går under landsforræderi?
Vis hele sitatet...
Økonomisk mislighold inngår ikke tradisjonelt sett i definisjonen på landsforræderi. Men hvis nok folk blir sure, vil det blir gjort til landsforræderi per lov, litt som de lovene jakobinerne laget.

At du siterer denne fra Wikipedia betyr ikke at du har vist at du bruker et slikt rammeverk
Vis hele sitatet...
Jo. Jeg viser til et spesifikt kontekst. Den menneskelige følelse og statens behov, som er grunnlaget for loven jeg ønsker.

Et annet eksempel: Hvis jeg sier at vi skal spise kjøtt fordi det er naturlig å gjøre det, er ikke det i seg selv et gyldig argument. Men hvis jeg sier at vi skal spise kjøtt fordi det er en effektiv måte å få i seg proteiner, er dette et argument.

I dette tilfelle hevdet jeg at vi skulle utøve dødsstraff, fordi det springer fra naturlige menneskelige følelser og behov, og viser til hvordan disse behovene er nødvendige i et spesifikt kontekst (unngå blodhevn, beskytte staten, gi oppreisning til den krenkede)

- Hvor lenge ville det vært naturlig for meg?
- Hva med andre ting som ville vært naturlig for meg, som å prøve å forstå hvorfor det skjedde?
- Hva om jeg har denne sykdommen? Skal straffen endres? Hva om noen andre som stod henne nær ikke hadde denne sykdommen?
- En hel del familier til mordofre, der gjerningspersonen risikerer dødsstraff, er mot dødsstraff. Hva med dem?
- «Hevnsamfunnet» virker som en ypperlig betegnelse for et samfunn som hevner seg på vegne av sine medlemmer
- Du har fortsatt ikke svart på hvorfor staten skal falle for appeal to nature.
Vis hele sitatet...
I Iran kan familien til den drepte tilgi drapsmannen ved galgen. Som sagt, alle lover er arbitrære. Det er ikke gitt at det skal være på verken den ene eller andre måten.

I et hevnsamfunn er det familier/klaner som tar seg av spørsmål om rettferdighet. Under en sentralisert statsmakt, er det staten som tar denne oppgaven, og vil ofte søke å dempe uroligheter.

Mitt svar til appeal to nature finnes overfor.

Nei. Jeg får ikke den oppreisningen jeg har behov for. En oppreisning ville vært en bokstavelig en av min nå døde hypotetiske datter.

Ikke nok et mord, med nok en familie som blir frarøvet et medlem.

Og «aktiv trussel»? I varetekt?

For landsforræderi virker det forøvrig som om t.d. utvisning hadde vært en mye greiere løsning. «Drep! Drep! Drep!» er en enkel hammer, og hovedtema i denne tråden, men det finnes ikke bare spiker her i verden
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt opp til deg. Hvem man er og hva man har behov for, varierer storligen. Du kan ikke få din drepte datter tilbake, men å reagere med vold mot vold synes å være en gjennomgående linje i historien. Igjen, det er samfunnsmedlemmene som skaper lover. Hvis alle var pasifister, ville vi nok ikke hatt dødsstraff som mulig løsning.