View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå er det, i den virkelige verden, ikke alltid entydig hvem som forvalter og definerer et samfunns interesser. Du kan jo ta Norge i perioden 40-45 som et eksempel. Hvem som er terrorist og hvem som er motstandshelt vil nødvendigvis avhenge av hvem du spør. Samme handling som ville gitt heltestatus med ett utfall av krigen ville vært dømt som forræderi ved et annet utfall.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Hvem som er venn og fiende er i ytterste forstand alltid et spørsmål om perspektiv. Alle lover er også i ytterste forstand arbitrære. Hvis jeg stjeler en sjokolade, hvilken straff skal jeg få da? En liten bot eller et piskeslag? Hva om jeg stjeler hundre sjokolader?

Jeg er inneforstått med at lover er menneskeskapte, og gjenspeiler viljen til sine opphavsmenn og kvinner. Lovene vil alltid være et vitnesbyrd om deres syn på ting, og har ingen gyldighet i seg selv. Dessuten er det slik at lover alltid fortolkes av nye generasjoner og grupperinger.

Siden jeg ønsker å drepe det jeg ser på som sterke trusler som kan drepe/voldta meg og mine, ønsker jeg å ha lover som sørger for denne, hm, drepingen.