View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Er du pasifist? Hvis ikke er det ganske pussig å tenke at drap begått med eksplosiver på barn uten lov og dom kan legitimeres i noen situasjoner, men aldri smertefrie drap på massemordere etter lov og dom.

Er ikke tilhenger av dødsstraff, men ser ikke helt hvordan det er mulig å være prinsipielt mot drap av mennesker men ikke krigføring.
Vis hele sitatet...
Krig blir et litt annet kapittel her og vi surrer oss raskt inn i evige diskusjoner om moralske dilemma ala "hvis vi bomber den barneskolen som huser kommandant Gal med sitt biologiske våpen så sparer vi livet til tusener andre". Det er uansett aldri et ønsket utfall eller målet (i normal krigføring) å drepe barn med eksplosiver. I motsetning til henrettelser.

Jeg vet ikke om jeg kan kalle meg pasifist - jeg er for realistisk til å se at det kan fungere både for meg personlig (om jeg blir angrepet) eller på andre nivå (som feks stater). Men pasifisme synes jeg er et greit utgangspunkt. Akkurat som det jeg sier om at "mennesker ikke skal drepe andre mennesker". Så finnes det situasjoner hvor det likevel kan være nødvendig - i en eller annen form for nødverge. Henrettelser er definitivt ikke nødverge. Å drepe noen grunnet sinne eller hevn er heller ikke nødverge.