View Single Post
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Jeg håper dere tar budskapet i denne teksten fremfor å kverulere på hva jeg skriver, for jeg er forferdelig flink til å skyte meg selv i foten når jeg skriver slikt på tross av at jeg egentlig er veldig klar over hva jeg prøver å formidle.
Vis hele sitatet...
Rottegift , føler for å komme med mine personlige syn på saken, prøver ikke å kverulere på hva du sier eller psykoanalysere deg så ikke ta det som kritikk, men vil bare komme med noen innspill da jeg syntes dette er forferdelig interessant å snakke om og setter pris på at andre skriver om det=)

Selvfølgelig er alt hellig, hvis noe er det.

Jeg personlig føler at kanskje det viktigste er hvilken hensikt man har med det, akkurat der og da når man velger å innta et psykedelisk stoff. Set og setting er selfølgelig veldig viktig, og jeg kan si meg enig med deg i at ingen har svaret på hvilken setting som er den ”beste” å innta psykedeliske stoffer i, det kommer jo helt ann på hvilken hensikt den individuelle bruker har med inntaket.

Angående det folk betegner som misbruk, tror jeg hensikten din avgjør om du ”misbruker” det eller ikke, jeg ville fks si at en som tar lsd bare for å ruse seg, feste, sjekke damer, etc ikke bruker stoffet for det det er ”ment” til å brukes til. Selvom ingen kan påberope seg å sitte på noe sannhet om hva det er ”ment” for.

Hvis hensikten din fks er å utføre et lite feltstudie i zenhandling og sosialpsykologi, og du velger å dra på raveparty eller andre ”hverdagslige” aktiviteter og oppholde deg med andre mennesker som ikke er på tur, er det klart at det kan gi en mange verdifulle innsikter. Disse innsiktene har ikke nødvendigvis noe mindre verdi enn noen av de innsiktene du får på en mer introspektiv tripp.

Jeg har forsåvidt gjort et par sånne feltstudier selv, men da med lave doseringer.

Derimot er min personlige mening at det likevel kanskje ikke er helt nødvendig å gjøre disse personlige psykologiske feltstudiene under inntak av psykedelika, da innsiktene man får, ofte er ting man helt fint kunne ha forstått i nykter tilstand. Hvis man riktignok har greid å integrere de innsiktene man har fått av de mer introspektive opplevelsene en har hatt.

Mye av hovedbuskapet føler jeg er at man må stoppe den indre dialogen, oppleve det personlige ubevisste, la egoet oppløses så man kan oppleve sin ”indre natur” , eller vår felles ”indre natur”, det kollektive ubevisste som jung kaller det.
Slike opplevelser fører til ”energiske” forandringer og gir dype innsikter som fører til nye perspektiver på det hverdagslige.

Og hvis hensikten ens er å stoppe den indre dialogen, så tror jeg rolige trygge omgivelser som innendørs eller ute i naturen et uforstyrret sted, egner seg mye bedre enn på raveparty eller midt i byen.
Både med tanke på dybden av opplevelsen og ens personlige trygghet. Da det ute blant vanlige mennekser er masse forstyrrelser som man alltid til en viss grad må forholde seg til, som fks tid, språk og hvordan man som person fremstår ovenfor andre, osv.
Alt dette gjør det vanskelig å stoppe den indre dialogen helt.

Og det er alltid en viss risko for at andre folk kan reagere negativt på deg som fks politi eller kjipe folk, som kan sette deg i en posisjon hvor du mister kontroll, som igjen kan føre til traumer i ettertid. Selvom man med stort sett klarer å unngå slikt, på mystisk vis. =)

Angående at man må gå i detalj med det hverdagslige og at opplevelsene man har bare er en sneak-preview på hva man kan utvikle seg til.

Her er jeg veldig enig, jeg føler også at uansett hvor mange innsikter man har og uansett hvor mye man vet i teorien, er det viktigste at man handler etter innsikten.
At man ikke får ”zen sykdommen” som det kalles, dvs at man har hatt opplevelser av opplysthet, men ikke lever et opplyst liv. Nettopp dette som er den vanskelige parten(men også den beste), og man slipper ikke unna den harde realitet , hvor man faktisk må jobbe hardt for framgang. (det er ikke dermed sagt at man ikke jobber hardt når man er på tur).

Men man kan også under inntak av psykedelika oppleve ”energiske” sensasjoner og forandringer som tilsynelatende foregår i den fysiske kroppen, eller i det minste påvirker den, men som vi foreløpig ikke vet så mye om hva er eller kan bevise noe om.
Disse energiene minner mistenkelig mye om de framstillingene kineserne, japanere og inderne har av fenomener som chi, ki , prana, shakti og chakrasystemet, dantian, meridianer etc.

Mine personlige opplevelser av dette, tilsier at disse tilsynelatende ”energiske” forandringene som man utsettes for(uansett om de er et mentalt, fysisk eller ”åndelig” fenomen) når man turer, bla gjør deg i stand til å være klar over disse ”energiene” til vanlig og hjelper deg også å bli bevisst på hvordan du kan bruke de. Selvom psykedelika kanskje er en snarvei til å bli bevisst disse tingene, må dette også jobbes med i normaltilstand.