View Single Post
o shit waddup
Finner det ganske merkelig at folk fortsatt påstår mediene er så innmari venstrevridde. For å ta trans"debatten" som blomstret opp igjen for en stund siden, så var det minst en uke med folk som skulle forsvare ytringsfrihet og passe på barna som havnet på trykk igjen og igjen med sine tanker og meninger, uten at en eneste transperson og uten at hva saken i denne omgang faktisk handlet om ble diskutert. Senest i går havnet det i Bergens Tidene en kronikk som refererer til en annen kronikk om hva en transperson har sagt. Om man følger lenkesporet viser det seg at, mystisk nok, ingen har sagt det de konservative påstår.

Jeg er dels enig i at hele høyre-venstre-greia er splitt og hersk. Jeg er redd de etablerte på venstresiden i Norge trår skikkelig i gjørma nå rundt rusdebatten, de er langt fra perfekte. Men i det store og hele er jeg en tilhenger av å høre på hvordan folk opplever sin virkelighet og tro på de når de snakker om problemer de møter. Jeg mener at vi ikke kan stole på milliardselskaper i kampen for å berge miljøet, iallefall gjøre det vi kan. Jeg mener at folk burde ha et økonomisk og sosialt sikkerhetsnett som er mulig å navigere selv om man ikke er advokat. Det gjør meg tydeligvis til en radical leftist.

Det kan virke som om at det å kalle mediene for venstrevridde har fungert, og at de nå er nesten sykelig opptatt av å høre begge sider. Selv om den ene siden er en lege og den andre siden antivax. Selv om den ene siden er en klimaforsker og den andre er en fyr med stor bil som liker brom brom tut og kjøre fort. Her må alle høres og alle få like mye plass på debatten. Selv om den ene er politiker og den andre er fra nettavisen resett.no.

For å være litt mindre konspiratorisk tror jeg medienes vinkling også har en annen forklaring. De har gått fra å selge aviser til å selge klikk, og nå er det letteste for de å enkelt formulere en overskrift som gjør både den ene og den andre sint. Dermed deles den på sosiale medier, og spres raskt. Ragebait gir penger i kassa, og selv for uavhengige - ukommersielle - nrk så kan det virke som om klikk er den målestokken som er viktigst. Derfor føler både høyresiden og venstresiden at de er under angrep, fordi det skaper engasjement. Og engasjement er den eneste valuta mediehusene bryr seg om.
Sist endret av ulldott; 15. mars 2021 kl. 08:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.