View Single Post
Jeg kan droppe bomben med en gang.
Jeg har ikke særlig greie på elektronikk, men forstår det helt grunnleggende og kan forstå koblingsskjemaer.

I forsvaret brukes noe som heter Saab-system til øvelser. Det er basert på det amerikanske MILES-systemet.
Det monteres lasere på våpnene som aktiveres med lyden av et løsskudd og soldatene har flere lasersensorer på kroppen. Blir du truffet av en laserstråle er du enten ute av spill eller "død". Litt som laser tag, men med laser fremfor IR-stråler. (Noe som gjør at man kan skyte presist på flere hundre meter fremfor bare noen titalls meter.)

Jeg har lenge hatt lyst til å videreutvikle denne ideen, men trenger litt hjelp med elektronikken, selv om jeg tror prinsippet er ganske enkelt.
Først og fremst må jeg prøve å lage en krets som som inneholder en lysfølsom motstand. Motstanden skal reagere på laser og ikke sollys.

Når laseren treffer motstanden skal et relé slå inn og sende strømmen et annet sted. _?_ Håpløst forklart, men har foreløpig bare drodlet litt i hodet.

Som sagt tror jeg elektronikken egentlig er ganske enkel, men jeg har noen konkrete spørsmål.

1. På lengre avstander vil vel laserprikkens diameter bli større, slik at det er mulig å treffe sensorene, men på nært hold er vel sjansen for at laseren treffer mellom sensorene ganske stor? Altså det er et treff, men det blir ikke registrert. Hvordan kan man komme rundt dette? Er det noen som har erfaring med laser tag og/eller forsvarets systemer?

2. Er det noen som har noen tips til et effektivt koblingsskjema?
Hvordan hindrer jeg at sollyset gjør det som laseren skal gjøre.
Vanligvis fungerer vel disse resistorene slik at motstanden er høyere i mørket enn når resistoren utsettes for lys? Hvordan bestemmer jeg hvor høy/lav motstand det skal være for at releet skal slå inn?

3. Andre ideer?


På bildet kan man se lasersensorene. Det er altså ikke mange rundt på kroppen.
http://www.mccoy.army.mil/ReadingRoom/Newspaper/RealMccoy/20141024/images/550/MILES_Soldier.jpg
Sist endret av Pope; 29. april 2015 kl. 18:31.