View Single Post
Hei folkens!

Utleier har gått inn for å skaffe Altibox-fiber til alle de åtte leilighetene han leier ut, hvor jeg bor i én av disse.
Det blir en en gledelig oppgradering fra den nåværende 10/2-kobberlinjen, og abbonementet forventes å være på plass ila. et par måneder.

For å spare penger(internett er inkludert i leien), har huseier lagt inn bestilling på 2 stk 500/500-linjer, og bestemt at hver linje skal deles på fire leiligheter, i tillegg til at hver leilighet også skal ha TV fra Altibox.

Selgeren fra Altibox har forsikret oss at alle fire porter på hjemmesentralen kan brukes til både internett og TV.

Siden jeg ikke ønsker at alle de fire portene (per hjemmesentral) skal brukes utelukkende til TV, slik at de fire leiligheten må dele Wi-Fi :O, og med ingen mulighet for kabelt tilgang, har jeg foreslått at hver leilighet i tilleg skal ha en egen ruter.
På denne måten skal hver leilighet har eget privat nettverk med WiFi-passord og mulighet for kablet tilgang etc.

Dette vil kanskje bringe problematikk mtp double-NAT, siden hjememsentralen kjører NAT, og at hver leilighet har en ruter som kjører NAT.

Har Altibox en hjemmestasjon som kan kjøres i bridge-mode med 4 porter som kan bli til både internett og TV via en router?
Jeg mener å tro at dette ikke finnes på noen av hjemmesentralene. :/

Men i så tilfelle; Er det noe krav til routerene for å kjøre både TV og internett i et slikt oppsett? Typ igmp snooping el.?

TLDR:
Hjemmesentral med fire porter til fire rutere til fire TV-er og ukjent antall kablede enheter.
Forslag til hjemmesentral eller ruter eller generelt oppsett?

På forhånd tusen takk!