Tråd: Blitt doxxa
View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
IP adresse er gull verdt
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Med ip adressen kan du ca finne ut hvor han bor.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Du kan få mer ut av ip adressen via Linux
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av pensl Vis innlegg
Om man jobber hos en ISP så kan man vel det.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av BrageP Vis innlegg
Vel, kjenner du nokon? 😉
Vis hele sitatet...
Meg.

Først og fremst; Som et vanlig medlem av samfunnet, så vil en IP-adresse i beste fall gi deg navnet på korrekt by. Det er i beste fall. Hvis jeg publiserer min egen IP-adresse her på forumet, så vil ingen av dere klare å se hvor jeg befinner meg, selv om jeg ikke bruker VPN. Dere vil ikke en gang havne i korrekt fylke.

Påstanden om at Linux av en eller annen grunn kan få mer ut av en IP-adresse enn det Windows klarer må vi få et konkret eksempel på, for det er bare tull.

Videre, påstand om at ansatte hos en ISP kan oppdrive personalia fra IP - det er er også høyst tvilsomt. For det første er du avhengig av at IP-adressen hører til den ISP-en du eller kontakten din jobber hos. Hvis du er eller har kontakt med en ansatt i Lyse, og IP-en tilhører Telenor, da kommer du ingen vei. Hvis jeg hadde vært interessert i å finne en person basert på IP, og jeg var så utrolig heldig at IP-adressen hører til den ISP-en jeg jobber for, så er det fremdeles lite sannsynlig at jeg kommer noen vei med det. Det er kun hvis IP-adressen fremdeles er tildelt samme kunde at jeg kan se hvem det er; og dynamiske IP-adresser skifter eier ganske ofte. Med andre ord, hvis jeg fikk vite IP-adressen i forrige uke, så er sjansen stor for at den samme adressen i dag tilhører en helt annen kunde. For å kunne finne ut hvem som har hatt en gitt IP-adresse på et gitt tidspunkt (for eksempel i forrige uke), da må man ha et helt spesielt tilgangsnivå innad i firmaet. For ISP-er så er denne informasjonen strengt hemmelig, og det er kun et fåtall ansatte som har tilgang til å se på dette. Hos oss, så er det kun én ting som kan trigge at vi utfører en slik sjekk, og det er når vi får krav fra politiet. Det skjer ikke hver dag, men det er ikke direkte sjeldent heller. Hvis du utfører en slik sjekk uten å ha noen spesielt god grunn så er du på veldig tynn is.

Legg også merke til at jeg skriver "kunde" i stedet for "person"; IP-adressen som en ISP-ansatt kan se viser kun hvilken husstand trafikken kommer fra. Én husstand kan bestå av flere boenheter som deler nettverk, så det er ikke nødvendigvis nok til å identifisere enkeltpersoner likevel. Drømmesituasjonen vil være at det er én boenhet med én familie, hvis alle personer har samme etternavn og minst én av dem har en offentlig Facebook-profil som lister alle familiemedlemmer. (De aller fleste blir funnet ved at en eller annen uforsiktig tante publiserer hele familietreet på sin profil.)

Og som det også er nevnt tidligere, VPN er en ting, og da er plutselig IP-adressen verdiløs. I dag er det så lett å ta i bruk VPN-tjenester, og folk som driver med utpressing over nett er nok mest sannsynlig på den forsiktige siden. Det koster nær sagt ingenting, og alle vet om det.

Men nok om det, og over til et spørsmål til trådstarter:
Slik jeg forstår situasjonen, så har en ukjent person sendt privat informasjon om deg til din familie. Hvordan har denne personen fått tilgang til slik informasjon? Som regel foregår doxing ved at offeret har vært uforsiktig og vist sin egen informasjon på en livestream eller hatt et fryktelig dårlig passord på en av sine e-postkontoer eller lignende. Er det slik at du har vært uforsiktig, eller at du har informasjonen liggende åpent på nett ett eller annet sted? I så fall er det vel rimelig å anta at hvem som helst kan hente denne informasjonen, og det er ingenting å gjøre med det. Er det opplysninger som du har gitt fra deg i den tro at vedkommende ikke kom til å si det videre? Altså, chat med noen som utgir seg for å være en jente på 19 som av en eller annen grunn er kjeeempegira på å få vite mer om deg og se deg på webcam uten klær? Hvilken direktemeldingstjeneste er det snakk om? Som regel så er det bruksmønsteret til folk som avslører hvem de er. Ta dette forumet for eksempel; en solid prosent av alle "anonyme poster" blir identifisert på grunn av stavemåter, formuleringer og tema de skriver om. Hvis personen har fått tak i informasjon om deg som ikke ligger på nett og som du ikke har gitt fra deg, og du også er sikker på at du ikke har svake passord eller glemt å logge ut fra en offentlig PC - så er sannsynligheten svært stor for at det er noen du kjenner. Er det noe i oppførselen til vedkommende som minner deg om noen andre du har hatt kontakt med?