View Single Post
Hey freaks!
Jeg hørte noen var interessert i mikrodosering, så jeg tenkte å lage en liten tråd om mine erfaringer med det, samt litt av kunnskapen jeg har opparbeidet meg i tiden jeg har satt meg inn i "faget" og benytter muligheten til å legge ved linken til andres erfaringer.


Disclaimer!
Ta denne informasjonen med en dose fornuft!
LSD er et psykoaktivt stoff som er aktivt i veldig små doseringer, og kan opptas via hud. Det er derfor veldig viktig at man håndterer stoffet med stor respekt. Å bruke gummihansker samt en skarp kniv/saks som du vasker etter bruk er å anbefale når du skal dele opp blotter papir.
Som med alle psykoaktive stoffer er du ikke garantert noe euforisk eller positiv opplevelse, slik er det også med mikrodosering, det er ingen garanti for at du personlig får noe positivt ut av dette.



Hva er mikrodosering spør du, vel mikrodosering menes her som konsumering av en liten dose psykedelika under minsteterskelen for hva som trengs for ruseffekt. På LSD ligger denne terskelen på ~20µg, altså vil en mikrodose ligge rundt her, eller lavere.

Poenget med mikrodosering er nettopp at det ikke skal kjennes. Du mikrodoserer ikke for å ruse deg, nettopp fordi LSD i så små doser kun er et verktøy, ikke et rusmiddel. Det skal kun kjennes i den grad av at du føler deg mer uthvilt, motivert, i godt humør, kreativ m.m. Det skal visstnok også være et godt verktøy til å hjelpe folk i å slutte å røyke.


Okey så hvorfor skal man mikrodosere, spør du. Vel, LSD er ugiftig og ikke mulig å bli fysisk avhengig av. Jeg har fremdeles ikke lest om noen langvarige negative effekter, så i motsetning til andre prestasjonsfremmende midler er nok LSD det med minst bivirkninger.

Utover dette er nok svaret er nok veldig individuelt. Personlig startet jeg å mikrodosere fordi jeg leste om alle de positive effektene det kunne ha på humøret og kreativiteten. Da kreativiteten min på denne tiden hadde en god innvirkning på lommeboka mi var dette selvsagt interessant for meg. Legger ved noen linker til erfaringer, men legg merke til at dette ikke er vitenskapelig forskning, kun personlige erfaringer. Til nå har jeg fremdeles til overs å lese en negativ erfaring med mikrodosering.

Noen av de mest tydelige effektene:

- Å snakke med personer jeg ikke likte ble enklere, jeg var mer tolerant
- Tilfeldig smiling av gode tanker
- Ukontrollerbar smiling av morsomme ting jeg hørte/leste/så
- Tilfeldige tanker om prosjekter og fremtidsplaner
- Bedre fokus på jobb og skole
- Økt sosial intelligens og/eller interesse
- Lettere å formulere setninger
Dette er mine erfaringer, og jeg er ikke spesielt erfaren. Jeg har mikrodosert noen uker av og på, kanskje totalt 50 ganger.

Hva kan mikrodoseres? Alt av psykedelika skal visstnok kunne mikrodoseres. Jeg har ikke førstehåndserfaring med dette selv, men har hørt mye godt om psilocybin, samt at 2cb og Meskalin skal være gode kanditater. I denne tråden vil jeg ta for meg LSD. Har du et annet psykedelika går det jo selvsagt an å prøve seg fram, du trenger bare å ta en dose under treshold. Hvis du vil vite mer om mikrodosering av sopp, fant jeg en guide her.

Albert Hoffman sier selv at han kan tro 25µg kan bli brukt som antidepressiva eller gledesspreder i fremtiden.

"Very small doses, perhaps 25 micrograms, could be useful as a euphoriant or antidepressant." - Hoffman

Merk: Selv om MDMA er svakt psykedelisk egner dette seg IKKE til mikrodosering! MDMA tømmer serotoninlagrene, det gjør ikke "rene"
psykedelika. Det som gjør psykedelika psykedelisk er nettopp det at de etterligner serotonin, ikke frigjør dem.



Å dosere riktig
For å dosere riktig er det viktig at du vet styrken på LSDen du har. Lappene er normalt sett svakere enn de blir annonsert, så her må man ofte prøve seg litt frem. Personlig liker jeg å mikrodosere med rundt 12-15µg.

Den beste måten å dosere på er etter min mening volumetrisk dosering. Du kan også klippe opp lappene du har, men dette kan være litt uforutsigbart og knotete. Legg heller lappen(e) i væske i ~24t slik at du er sikker på at LSDen har trekt ut i væsken. Med væske menes ikke rent drikkevann, da dette kan inneholde klor, og klor vil vi ikke ha da dette bryter ned LSD.

Jeg vil anbefale å bruke alkohol, men da dette kan være litt dyrt kan det lønne seg å handle sterilt vann fra apoteket eller batterivann fra f.eks. Biltema. Begge gjør samme nytten, men batterivann er billigst. Da denne blandingen sannsynligvis kommer til å bli lagret en stund anbefaler jeg uansett å blande i litt sprit for å hindre at bakterier formerer seg i blandingen din, slik at LSDen din vil holde seg fin i årevis.

NB! Enten merk flasken du har LSDen din i tydelig eller oppbevar det i en beholder som folk ikke drikker av! F.eks. flaska med batterivann.

Oppbevar blandingen din kaldt og mørkt, fordi lys og varme også bryter ned LSD. Kjøleskapet er en god plass, DERSOM du ikke har intetanende i hus som kan finne på å drikke det!

Eksempel: La oss si du kjøper denne flasken fra Clas Ohlson. Om du måler opp en blanding med f.eks. 10ml vodka og 20ml batterivann samt 200µg LSD vil hver milliliter inneholde 6,6µg. For meg ville da 2ml vært perfekt til frokost. Tar du 2,5-3ml har du noe som kanskje er en god partydose(husk at alkohol demper på psykedelika, så ta det rolig med alkoholen om du vil kjenne effektene).

Hva om jeg doserer for mye ved et uhell? Jeg har dosert for mye flere ganger. De gangene jeg fikk tatt rundt 25µg merket jeg mye tydeligere at jeg hadde tatt noe. Farger kunne bli en smule mer intense, naturen ble vakrere osv. Det var absolutt ikke skummelt, jeg fungerte helt fint sosialt, men jeg følte meg mer sliten i hodet på kvelden, og var kanskje mer anspent i løpet av dagen. Det kunne også skje at deler av synet mitt til tider blinket litt.

Husk at LSD bygger en umiddelbar og sterk toleranse (nesten 300%), og dette er grunnen til at man tar det maks annenhver dag. Jeg har lest om mange som har gjort det hver dag, hvor noen mener det går. Det er jo opp til hver enkelt hva man vil prøve seg frem med, men jeg ville tro det mest effektive vil være maks annenhver dag.

Hva med redosering? Her leser jeg også mye blandet. Personlig har jeg redosert LSD mikrodoser, og gjorde det på den måten at jeg tok 25µg med redosering av 25 til i løpet av dagen, uppa til 50µg morgenen etter og 50 til i løpet av dagen. Jeg var definitivt påvirket og fikk gjort masse teoretisk, men om jeg hadde vært så komfortabel sosialt vet jeg ikke. Veldig sliten ble jeg også, og følte ikke det var verdt det.

Kan noen se at jeg er på en mikrodose? Vel, sannsynligvis ikke. For noen kan pupillene utvide seg litt, men husk at det ikke er normalt å mistenke noen i å være på LSD midt på lyse dagen. Blir du stoppet av politiet er det ikke vits i å stresse da LSD så godt som aldri sjekkes etter, og hvis det gjør det er du nok under lovlig mengde. Om noen vil prøve å kjøpe en test og teste seg selv ville det jo vært artig å se Som du ser i oversikten i forrige link står det at LSD kun kan spores i blodet 0-3 timer, samt at de ikke sjekker etter LSD på spyttprøve, så her er det om å gjøre å slippe urinprøve om du er uheldig.

Det er selvsagt bare å stille spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan, jeg vet det er flere her inne med erfaring fra dette også, så kjør på!




Legger ved noen linker:

En flott infographic om mikrodosering | PsychedSubstance om mikrodosering av psykedelika | /r/microdosing - En subreddit om emnet |
I've been microdosing LSD and mushrooms every two days for 4 months | I microdose every 3rd day, AMA
Kort tekst om en som sier han sluttet å røyke etter å ha begynt å mikrodosere sopp
Noen som forteller h*n doserte hver dag i et halvt år og fikk negative effekter da h*n sluttet en periode
My experiences with microdosing
Sist endret av Dodecha; 13. februar 2017 kl. 11:19. Grunn: La til disclaimer og ber brukere ta ansvar for seg selv