View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Kravene fra lærersiden var små, konsekvensene for KS dersom de hadde godtatt det ville kostet milliarder om de 30+ andre forbundene hadde krevd reforhandling.

I første omgang må det flere ansatte inn i skolen, mange klasser er veldig store og det er vanskelig å tilrettelegge undervisningen i klasser hvor det er flere elever med behov for oppfølging.

Det er også en økning i voldshendelser i skolen, spesielt på barneskolen. Det er ofte få ressurser tilgjengelig for å følge opp barn med adferdsvansker.
Ressursmangelen er ikke på grunn av mangel på kvalifisert arbeidskraft, men mangel på midler.

Noe av grunnen til at det finnes ufaglærte lærere som underviser er den samme, mangel på folk gjør at de ansatte må bruke flere forskjellige hatter.

Mange skoler har dårlige fasiliteter som skaper et dårlig læringsmiljø og arbeidsmiljø.

Så det er mye som kan gjøres utenom å
Vis hele sitatet...
Du får arrestere meg om min oppsummering er urimelig - men for meg høres det ut som du sier lærerne har et poeng. Det er for mange elever per lærer. Det er en økning i problematisk oppførsel hos elever som lærer idag må håndtere. Du påpeker helt korrekt at søkertallene går opp på lærerstudiene. Men mangelen kommer av at folk som utdanner seg til lærer vil ikke jobbe som det når de er ferdige; se sitat under.

Syrrist trekker også frem lønn, motivasjon og praksis, som årsaker til at noen bestemmer seg for at de ikke vil jobbe som lærere.

– Over halvparten av de som velger å ikke starte som lærer når de er ferdigutdannet, oppgir lønn som årsak. Vi trenger også mer og bedre praksis.

I Gnist-rapporten til regjeringen fra 2016 kom det frem at en av fire nyutdannede ikke begynte å jobbe som lærer.
Vis hele sitatet...
kilde: NRK som siterer undersøkelser

Summa summarum høres det for meg ut som du ikke er så uenig i deres grunnlag - men uenig i løsningen. Da blir spørsmålet om det er fagbevegelsens oppgave å fortelle kommunen hvordan de skal drive(noe de har gjort, veldig lenge) - eller sikre at deres medlemmer blir kompensert for det de blir utsatt for. Og her tror jeg det er veldig lett å sitte på utsiden og si det er urimelig, men noe helt annet å stå midt i det. Jeg vet i alle fall at jeg en gang i tiden vurderte å bli realfagslærer, helt til jeg så hva de tjente og driten de måtte hanskes med.