View Single Post
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fint med et saklig innlegg til det jeg skriver! Straff er forebyggende, men vi vet at det ikke er forebyggende på alle. Holdninger, kunnskap og bedre psykisk helsevesen helt fra barnehage og barneskolealder er andre viktige forebyggende tiltak jeg ville ønsket det ble mer ressurser på.
Det med at mange her inne skriver at de vegrer seg for å fortelle lege eller psykolog om rusbruket sitt er et problem som henger sammen med førerkort, reseptbelagte medisiner med misbrukspotensial og barneomsorg, utover det så er det ingenting legen kan bruke mot deg men generelt trenger folk å få mer tillitt til psykolog og ikke tro at alle er ute etter å ta en. Ja det skjer desverre at folk mister førerkortet men det ville ikke vært endra av at så mange doser av rusmidlene ble avkriminalisert for de ville vært like farlige å kjøre på fordet.

Hvordan man skal vurdere hvem som trenger hjelp og hvem som trenger straff er vanskelig og det er som du sier ikke så lett at man bare kan gi de som ser shabby og på kjøret ut hjelp og anta at velkledde vanligperer ikke trenger hjelp. Jeg tenker kanskje en måte å kartlegge på vil være historikken til hver enkelt, kartlegge andre diagnoser, bakgrunn, livssituasjon og også vurdere antall ganger man blir tatt og hvor store disse mengdene er og hvilket rusmiddel det er snakk om. En som har ti gram hasj hjemme i skuffen trenger ikke være en som er på kjøret og må ha hjelp, heller ikke en som får straff , det får man ikke i dag med den mengden heller, men det er mengden da spesifikk kokain, ghb og mdma som er foreslått i utkastet til rusreformen som jeg mener vil bidra til mer salg og mer misbruk av disse stoffene.
Stoffer som kan være farlige og dødelige og som jeg syns ville vært mer forsvarlig med lavere kvote i rusreformen enn sånn utkastet er satt opp slik at rusreformen ikke vil føre til åpning for mer salg og misbruk av de. Heroin er en avhengighet som bør få hjelp ikke straff og jeg føler jeg kan resonnere med hele innlegget ditt men så mange brukerdoser ghb, Molly og kola er det som kludrer til reformen for meg. Er ellers helt enig i alt du skriver om kunnskap og bedre opplæring som svært viktig både forebyggende og skadereduserende arbeid.
Vis hele sitatet...
Hvordan er straff forebyggende? Det finnes nok folk som aldri ville funnet på å prøve illegale stoffer, men straff tviler jeg på er grunnen til det. Eller det er ihvertfall ikke det som veier tyngst. Folk vet at «narkotika» er farlig. De trenger ikke trussel om straff for å skjønne det. Det er det jeg mener med at vi undervurderer våre unge håpefulle. De er ikke dumme og de sitter med all verdens informasjon mellom fingrene uansett. Da er det ikke cringete videoer fra politiet som sier at hvis du prøver litt hasj så kommer vi og tar deg som er utslagsgivende.

Og de mulige konsekvensene du snakker om fra leger og psykolog, det er ikke akkurat småtterier. Tap av førerkort kan bety tap av jobb og levebrød. Tap av omsorgsretten trenger ingen videre forklaring annet enn at det selvfølgelig vil være svært traumatiserende for foreldrene og IKKE MINST barna. Og hvis ulykken skulle være ute og smertene er uutholdelige, og du da møter en lege som ikke vil hjelpe deg med smertelindring pga tidligere eller til og med pågående rusproblemer så er det et veldig stort problem. Nå skal jeg prøve å ikke komme med for mye anekdoter, men jeg vet om hvertfall et par bekjente av meg som ikke fikk tilstrekkelig smertelindring etter stygge beinbrudd og nakkeskade rett og slett pga pasientenes tidligere historie med rusproblematikk. Dette er ikke bagateller, og å be folk bare stole mer på dem er å forenkle problemet litt vel mye.

Og hvorfor er det en så utbredt oppfatning om at folk som bruker illegale rusmidler setter seg bak rattet uten å tenkte på noen andre. Alkohol har vært og vil alltid være det farligste middelet i trafikken. Jeg skal ikke klage engang, jeg ble tatt for promillekjøring i 05 og ble dømt for det samt mistet førerkortet i 2 år. Helt greit, jeg utsatte andre for fare og jeg tok den straffen på strak arm. Fast forward til 2018 da jeg ble lagt inn til avgiftning for heroin på Aker sykehus. Legen kalte meg inn på teppet med hod backup av 3 mannlige sykepleiere og fortalte at førerkortet kommer til å bli inndratt. DPS hadde allerede advart meg om det så jeg tok det pent, men jeg var ikke enig. Jeg hadde jo ikke kjørt rusa siden 05, i alkoholrus. Mitt tilfelle kan vel forsvares pga tidligere ruskjøringsdom. Men hva med alle de andre som bare mister førerkortene sine uten noen gang å ha kjørt i beruset tilstand? Det er bare ikke riktig, og det har vært basert på en feilaktig og foreldet antagelse om noe de kalte «kronisk rus» pga cannabis. Tull!!

Og du skriver at en måte å finne ut hvem som har problemer og hvem som «bare tøffer seg» som en eller annen politiker sa skal være å kartlegge livssituasjon, diagnoser, hva slags stoff, hvor mange ganger i kontakt med politiet da eller? Hvor mye info om privatpersoner skal da politiet ha og kunne ta en vurdering ut ifra? Jeh bare skjønner ikke hvordan dette kan la seg gjennomføre.

Det ble skrevet i en avis at man risikerer da at det vil lønne seg å si man trøkker 40 gram heroin og 100 piller i seg hver dag da(satt på spissen) for å prøve å overbevise om at man har et problem og ikke bare er en vanlig ungdom som bare ville ha det litt ekstra gøy en helg.

For dette handler også om vanlige mennesker. Mennesker som ville klart seg helt fint uten å bli verken huka inn av politiet eller kartlagt for å bli tvunget til å stå foran en nemnd med boksmarte bedrevitere.

Igjen, vis meg noe som sier at straff fungerer. Hvorfor må det straffes? Hvorfor kan ikke feks en som meg ansettes i en oppsøkende rolle hvor jeg kan snakke med de som er på vei utpå? Jeg vil virkelig være med på å hjelpe, men jeg vil ha politiet så langt unna som det går an.

Du har rett i at forebygging må starte tidlig, men den må skje på en måte som gjør at elevene lytter og ikke sukker over den samme gamle tralten om at «drugs are bad» og at «politiet truer med å ta deg». De trenger forståelsesfulle voksne som snakker med dem og ikke dømmende voksne som snakker til dem. Jeg kan garantere at hele 0% av ungdommen ønsker et rusproblem, men vi må faen meg respektere dem nok til at vi hvertfall gir dem sannheten.
Sist endret av Myoxocephalus; 17. april 2021 kl. 21:30. Grunn: Korreksjon etter forespørsel