View Single Post
Se det var bedre, men jeg tror du leser tabellen feil.

Alkohol og tobakk i Luxemburg
I flere land er alkohol og tobakk pålagt høye skatter og avgifter som påvirker konsumet.

Luxembourgs forbruk var 4,5 ganger høyere enn resten av Europa. Konsumet fra gjestearbeidere i Luxembourg kan være inkludert i tallene og er nevnt som en årsak for å forklare det høye alkohol- og tobakkskonsumet.

Sveits, Kypros og Tsjekkia fulgte etter med relativt forbruk på 65, 64 og 56 prosent over EU-snittet. Norges, Sveriges og Islands konsum var henholdsvis 26, 17 og 5 prosent under EU snittet, mens Danmark og Finland brukte 10 og 4 prosent over. Albania hadde det laveste alkohol- og tobakksforbruket – om lag 70 prosent lavere enn resten av Europa.
Vis hele sitatet...
min utheving.

Gitt at fremstilling er personlig konsum som BNP er jeg uansett ikke overbevist om at det er spesielt relevant i forhold til forbruk og skader relatert til alkohol.

I land med høyt BNP per innbygger er ofte nivået på personlig konsum per innbygger også høyt, som vist i figur 1. De nordiske landene er blant topp 12 når det gjelder både personlig konsum og prisjustert BNP per innbygger.
Vis hele sitatet...
Faktisk.no har en gjennomgang (riktignok fra 2018) som viser at Norge kommer høyt oppe i en studie som viser hvor stor andel av befolkningen som har drukket alkohol i løpet av ett år, men likevel er totalkonsumet vårt lavt, og andelen skader relatert til alkohol svært lavt.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/...r-i-andre-land

Sitat av Faktisk.no
Drikker mer i 19 europeiske land
Norge er heller ikke med på listen over de ti landene i verden som har flest dødsfall som skyldes alkohol. Romania, Ungarn, Russland og Portugal har størst andel alkoholrelaterte dødsfall, med 20-18 prosent blant menn.

Norge blir benevnt med lav risiko, og er nede på 3,7 prosent alkoholrelaterte dødsfall blant menn.
Vis hele sitatet...
Sitat av Faktisk.no
Oppsummering
  • Norge ligger på andreplass i en verdensomfattende undersøkelse om konsum av alkohol, for andel i befolkningen.
  • Andelen alkoholbrukere er definert som de som har drukket alkohol de siste 12 månedene. Andelen er beregnet hovedsakelig ut fra en egen modell som ikke tar høyde for eventuelle holdningsendringer.
  • Andelen som har drukket alkohol siste 12 måneder har de siste årene gått ned i Norge, ifølge nyere spørreundersøkelser fra Folkehelseinstituttet.
  • Selv om andelen som drikker alkohol er relativt høy i Norge, er det ikke alarmerende at mange har smakt alkohol det siste året.
  • Andelen som har et høyt alkoholforbruk og høy risiko for alkoholrelaterte sykdommer og skader, er mindre i Norge enn i mange andre land med høyere gjennomsnittsforbruk.
  • Alkoholkonsumet pr person pr år er lavere i Norge enn i 74 andre land. Vi drikker halvparten så mye som gjennomsnittet i EU.
Vis hele sitatet...
Min utheving

Så jeg tenker det er grunn til å tro at vår restriktive alkoholpolitikk fungerer som tiltenkt