Tråd: Alkohol
View Single Post
Det at man må drikke på fest er bare en av mange unskyldninger alkoholikere bruker for å lure seg selv til å fortsette å drikke. Vi som har vært avhengig av noe kjenner den "nå har jeg vært flink så hvorfor ikke belønne meg selv følelsen". Alkohol i festlige sammenkomster er bare en variant.

Da jeg la alkoholen på hylla så var jeg ærlig med meg selv og de rundt meg. Jeg har et problem og kan aldri mer drikke alkohol. Første festen jeg var på var ille. Abstinensene hadde ikke gitt seg helt men var med venner og ingen av dem hadde noe ønske om at jeg skulle sprekke.

Neste fest gikk helt fint. Dette hadde jeg klart før og ikke f.. om jeg ville gi meg nå. Om noen byr meg en drink så sier jeg at jeg er avholds. Kommer de med flere spørsmål så sier jeg som sant er at jeg drakk mer en det som var sunt og at kroppen hadde fått nok. Det blir alltid positivt mottat og folk godtar det. Ingen presser meg til å drikke. Ingen forventer at jeg skal drikke. Dette med sosialt press finnes ikke. Det er som sagt bare du selv som prøver å finne en unskyldning for å drikke.
Sist endret av BAN; 16. januar 2020 kl. 20:55.