View Single Post
Sitat av Lars99 Vis innlegg
Du vet at universets alder måles basert på TEORIEN om the big bang?
Vis hele sitatet...
Helt rett, og som du spør om lengre nede, så vet jeg også hva en teori vil si. En teori er en hypotese som er testet så ufattelig grundig, og har så mye forskning og teoretisk utregning bak seg at vi er omtrent helt sikker på at det er sant (men, selvfølgelig, er åpen til feil)
Sitat av Lars99 Vis innlegg
Og du vet at hubblekonstanten ikke er konstant i følge fysikkens lover HVIS universet startet med et big bang?
Vis hele sitatet...
Det er jeg også godt klar over. Men, den heter fortsatt hubblekonstanten. Vil du jeg skal kalle den for hubble-ukonstanten? Halve poenget med hubblekonstanten er at vi bruker det faktum at den varier med tid til å regne ut alderen på universet.
Sitat av Lars99 Vis innlegg
Du vet at vitenskapsmennene stadig kommer ut og sier at de tok feil. Hvorfor skulle dette være noe annerledes?
Vis hele sitatet...
Ja, og frem til det skjer, så er The Big Bang theory den ledende teorien innen universets skapelse. Det er heller sjeldent at de kommer ut å sier "Vi tok helt feil". Newtonisk fysikk var feil, men den var ikke helt feil. Det fungerer i lave hastigheter. Så selv om Newton tok feil, så betyr ikke det at alt han kom frem til ikke gir rette resultater. Det kan godt være vi tar feil med The Big Bang, men det er mer sannsynlig at vi finner ting å legge til den nåværende teorien, enn at vi forkaster hele tingen
Sitat av Lars99 Vis innlegg
Og hvordan i huleste kan vi vite hvor the bing bang var I forhold til hvor vi er nå hvis vi ikke engang kan måle hvor stort universet er?
Vis hele sitatet...
The Big Bang skjedde ikke et spesifikt sted i universet. For å bruke en analogi Provo på forumet har brukt før (mer elegant enn meg): Det er ikke det faktumet at kantene på hele universet går lengre og lengre fra senteret av universet. Det er det at hvert punkt i universitetet går lengre og lengre fra alle andre punkter. Tenk deg at du baker rosinboller. Etterhvert som deigen hever, så går punktene lengre og lengre fra hverandre. Det samme gjør universet. Og farten på denne ekspansjoenen øker.

Sitat av Lars99 Vis innlegg
Så med andre ord, at universet er 13,7 milliarder år er bare en teori.

Og du vet hva ordet teori betyr?
Vis hele sitatet...
Ja, det er en teori. På samme måte som at gravitasjon ikke er mer enn en teori. Men allikevel setter du din lit til hvert sekund av hver dag. Tror du skal lese opp akkurat hva en teori vil si i vitenskapen (og ikke bare i dagligdags språk )