Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
Skyfex:
Jeg har lest det du har skrevet, men jeg tror du misforsto meningen med posten min. Kanskje ikke så rart sånn som jeg ordla meg.. Det var ikke ment som noe angrep mot deg ihvertfal. Det jeg prøver å forklare er at siden Gud helt klart ikke er et separat vesen som kontrollerer universet, så sitter man igjen med to alternativer.

Enten at Gud bare er en fantasifigur, eller at Gud er den opprinnelige kilden til alt som er. En intelligent kraft (eller hva nå enn man vil kalle det) som hele tiden vibrerer universet inn i eksistens.

At denne kraften har en form for intelligens vil jeg påstå er rimelig åpenlyst. Trenger man bevis for det er det bare å åpne øynene sine, se på natures mangfold, eller vår egen hjerne for den saks skyld. En intelligens er i bunn og grunn et slags system som er i stand til å løse oppgaver/problemer, utvikle seg forbi hindringer og organisere seg i systemer. Dette ser vi jo i fysikken hele tiden, for ikke å snakke om i biologien.

Men denne kosmiske intelligensen jobber i en helt annen tidsramme enn vår egen, så det blir lett å trekke konklusjoen at alt som skjer i universet kun er en rekke tilfeldigheter. Du kan illustrere dette med å se på en plante.

En liten plante ser tilsynelatende ikke så intelligent ut. Den bare står stille og svaier tilfeldig hit og dit i vinden. Men om du ser på den med et høyhastighetskamera vil du se at den er svært aktiv, bekjemper fiender og hindringer, strekker seg mot lyset osv. Det samme gjør universet, det er i konstant og bestemt utvikling og kompleksifiserer seg mer og mer, akkurat som biologien på jorda, og menneskets kultur, språk, osv osv..

Jeg kan forstå at de fleste velger å se på Gud som et fantasivesen, men jeg tror grunnen til at de gjør dette er at de har et bilde av hva Gud skal være som er helt tilbakestående. Denne separate "skaperen" som blant annet kristendommen forkynner er med på å fjerne menneskeheten fra et veldig naturlig syn på Gud. Et perspektiv som fint går hånd i hånd med alle de fysiske lovene, og alle våre vitenskapelige innsikter..


Det var dette jeg prøvde å formidle i en kortversjon, beklager at det virket offensivt..
Sist endret av mentalmelt; 14. desember 2007 kl. 23:03.