View Single Post
Jeg har en strømløs hytte på fjellet med 12V. Har 75W solcellepanel m solcelleregulator koblet til 12V batteri og forbrukskurs. Har blant annet en kjøkkenvifte på 5W.

Kunne tenke meg å mekke en liten krets som gjør at når jeg ikke er på hytta og solen steker - så starter vifta. Da sikrer en at en skifter ut lufta på optimalt tidspunkt, og da er en sikker på at en ikke stjeler for mye strøm.

Batteriet er på 12V, og inn på solcelleregulatoren er det maks 14.4V (ved full sol). Dersom en "bare" har 13V inn på regulatoren er det typisk dagtid og overskyet.

Jeg ser for meg at jeg kan bruke en krest med et relé som jeg kobler på når jeg drar fra hytta. "triggersiden" av dette står da mellom polene på solcellepanelet og trigger på f.eks. 13.5V. Da åpner strømmen i forbrukskretsen, og vifta går. (siden jeg skrudde vifta på før jeg gikk).

Er det mulig å kjøpe et biltema 12V rele og koble i serie med en variabel motstand (potentiometer) - kan jeg da få det til å trigge på ønsket spenning ved å justere motstanden? Er releer rimelig nøyaktige på hvor de trigger eller er det mest kun til 'av-på' bruk?

Andre tips til hvordan jeg kan få dette til - kanskje er det noe annet enn et relé jeg er på jakt etter?

Takker for tips.