View Single Post
Cannabis finnes i så mange varianter, med lite CBD og mye CBD. Med Cannabis er det så utrolig mange fallgruver å falle i uten tilstrekkelig informasjon og forståelse av stoffet. Det er et mildt psykoaktivt stoff som jeg mener ingen "barn" burde tukle mye med mens hjernen og identiten utvikles. Er man trygg på seg selv, og befinner seg i en setting med mennesker man er komfortabel med er/kan Cannabis være utrolig fint. Men enkelte blir (spesielt når det gjelder høye doser THC) også veldig selvbevisste og snakker dermed mindre med folk, og blir mer innesluttet.

I tillegg utvikles det gjerne rusmiljøer rundt Cannabis på grunn av forbud. Mennesker er flokkdyr, og ungdom er spesielt utsatt når det gjelder tilhørighet og identitet. Man kan fort marginalisere vennekretsen, normalisere rusbruk og unngå input fra andre mennesker. Å høre på Bob Marley, diskutere legalisering opp og ned i mente, røyke seg balle og se på "Planet Earth" er ikke en identitet i seg selv. Man får fort et glorifisert syn på Cannabis ettersom rusinformasjon på skolen er latterlig.

Poenget er vel at alt avhenger så ekstremt mye av miljø, refleksjonsevne, sosiale evner etc. at det ikke finnes noen fasit. En fornuftig person med god informasjon kan godt bli mer reflektert, rolig og tolerant av Cannabis. Men mange stonermiljøer synes jeg rett og slett hindrer personlig utvikling. Det er i ungdomstiden du faktisk lærer å sosialisere deg med andre mennesker. Så slik situasjonen er idag ville jeg nok valgt alkohol.