View Single Post
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Alkohol, av flere grunner.

Den ene grunnen er rett og slett for at ikke ungen skal komme utenfor sosialt.
Bli-kjent fester, russetiden, ut på byen med vennegjengen for eksempel er perfekt icebreaker når man møter nye folk.
Det å sitte å røyke sammen er sosialt det også, men det er som oftest i mye mer lukket miljøer hvor de fleste kjenner de fleste fra før av.

Den andre grunnen er hvor uglesett hasj er idag. Lærere, andre foreldre og gjevnaldrene til ungen trenger ikke å ha en åpenlys grunn til å snakke om hvordan min unge bruker et ulovlig rusmiddel.

Den siste grunnen er at hasj er ulovlig. Miljøene rundt hasj idag er ofte ganske lugubre. Halvklaine småkriminelle og annet pakk er noe man ofte finner i et ekte stonermiljø. Jeg vil ikke at ungen skal begynne å henge med slike folk.


I en perfekt verden så henger ikke ungen i et slikt lugubert miljø og alle andre er helt enige om at hasj er et sunnere og mer fornuftig rusmiddel enn alkohol og ''alle'' andre røyker hasj. I en slik verden hadde jeg valgt hasj over alkohol anyday, men slik er ikke verden idag. Derfor velger jeg alkohol.

Så selv om hasj er fysisk og psykisk mindre skadelig enn alkohol, så vil jeg si at de ''sosiale skadene'' som ofte medfølger hasjbruk er større enn skadene som følger av alkhol.



EDIT:
Ser at mange tar det for god fisk at ''alle andre'' også automatisk røyker hasj hvis man velger det rusmiddelet til ungen. Er det slik, så velger jeg hasj, men jeg trudde spørsmålet kun gjaldt for ungen din i dagens samfunn.
Sist endret av Bombasa; 30. januar 2012 kl. 01:58.