View Single Post
Det er to utviklinger som kan hjelpe legaliseringssaken.

Den første er medisinsk cannabis. Jeg har vært skeptisk til dette, men jeg tror den psykologiske effekten av at folk ser vanlige mennesker, sine likemenn røyke cannabis er stor. Cannabis har et enormt image-problem, og dette kan medisinsk cannabis gjøre noe med. Ved at f.eks. venninden til tante Else på Hamar røyker cannabis mot MSen sin.

Jeg så imidlertid nettopp en dokumentar på dansk TV om et firma som solgte cannabisolje til kreftpasienter, og som samtidig rådet dem å slutte med cellegift og annen tradisjonell behandling. Uten noen som helst medisinsk vurdering av hver enkelt pasient. Dette var et ekkelt eksempel på hvor galt det kan gå når man har en blind tro på cannabis som et slags vidundermiddel. Å holde på sånn er ikke bare dypt umoralsk, men skader også legaliseringssaken ved å opprettholde inntrykket av cannabisbrukere som useriøse, amatørmessige og upålitelige.

Det andre som kan hjelpe er at Norge rykker nærmere og nærmere en avkriminalisering av narkotikabruk pga. de mange heroinistene, og sprøyteromsproblematikken. Det er rart med det, det er mer legitimt å være for avkriminalisering av heroin enn cannabis. Jeg tror det har noe med at det liksom er ordentlig "synd på" heroinistene, mens hasjrøykere bare er noen latsabber. Men blir Heroin avkriminalisert blir det nesten umulig å opprettholde forbudet mot cannabis. Bergen AP vedtok faktisk nettopp å gå inn for avkriminalisering. Mange politikere ser til Portugal og der har de fått dette til kombinert med økt fokus på behandling. Derfor kan det være nyttig å støtte opp under slike skadereduksjonstiltak (som jo FHN også jobber mye med).

Samtidig med at disse tingene skjer må vi presse på for å få legalisert cannabis som rusmiddel. Men i en periode må vi nok leve med at man får statlig monopol på medisinsk cannabis og evt flere produkter som Sativex på den ene siden. På den andre siden en litt kjedelig "avkriminalisering" hvor du blir sendt til "behandling" i stedet for straff. Dette holder de allerede på med, bl.a. i Bergen. Problemet er at politiet er tungt inne og mener at de trenger straffeloven som "ris bak speiliet" i denne behandlingen. Dermed blir det mer tvangsbehandling. Så det mest logiske vil være å jobbe med å få denne ordningen utvidet, men samtidig få overbevist politikerne om at man IKKE trenger straffetrussel, men fortsatt godta at man skal kunne "tas" og ilegges en reaksjon/behandlingstilbud. En slik midlertidig oppmyking vil uansett være milevis bedre enn det repressive systemet vi har i dag.

Igjen, denne kampen kjempes best innad i det partiet du måtte være mest enig i. De hvor saken ligger best an foreløpig er MDG, V og AP.

Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kan du VÆRE så snill å ta ned denne videoen? Den skader saken og gjør ingenting annet enn å gjøre det vanskeligere å få gjennom legalisering i norge.

Hvis du må dele en video, del heller noe sånt:
http://www.youtube.com/watch?v=nUNifBamNvo
Sist endret av dostojevski; 26. februar 2014 kl. 11:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.