View Single Post
En bra tråd mentalmelt!

Kanskje litt omfattende? Å ha en tråd dedikert til legal high's blir litt som å ha en tråd om "ulovlige rusmiddel regnet som narkotika", det er så utrolig mange kjemikalier, planter og pulvere som skal med.

Det finnes vel heller ikke noe klart skille mellom legal highs og ulovlige highs når det gjelder virkninger og skadevirkninger, en plante eller et stoffs virkning på kropp og psyke blir avgjort av kjemi, ikke av hvilken lovgivning stoffet/urten ligger inn under. Det å si at legal highs ikke nærmer seg styrken til ”ordentlige” rusmiddel er jeg ikke uten videre enig i.

Fram til juli 2005 var sopp inneholdene psilocybin, aka "magic mushrooms", lovlige legal highs i UK. GHB var også lovlig for ikke så lenge siden. MDMA kunne fritt kjøpes som legal high i noen år. I dag er salvia legal high, men det er allerede forbudt i enkelte amerikanske stater, og flere stater og land følger vel snart etter. Så og si alle stoffer som i dag er ulovlig var en gang lovlige, uten at stoffet eller planten skiftet vesen av den grunn, virkninger og skadevirkninger er de samme.

Å si at meskalin, ayahuasca, salvia, Spice, Skunk: a new breed etc, morning glory frø, baby woodrose frø, ibogaine, yopa eller mange av de designerpillene på markedet ikke virker like godt som sine ulovlige søsken er vel å dra det litt langt.

Når det gjelder Spice / Spice Gold må jeg få lov til å korrigere deg litt.

Man vet faktisk hvilke stoffer Spice inneholder. Det har blitt utført GC/MS tester av Spice, og de har bekreftet at virkestoffene er organiske (ingen RC's eller kjemikalier mao), og at de etter det man kan finne ut stemmer med det produsenten oppgir. Man har naturlig nok ikke profiler å sammenligne de mer eksotiske ingrediensene i Spice med. Dersom man sammenligner en GC/MS test av Spice med en test av cannabis vil du se at cannabis faktisk inneholder flere aktive stoffer enn Spice, cannabis inneholder mye mer enn bare THC. Dessverre er linken til testen nå død, men googler du litt rundt vil du fort få bekreftet det jeg sier. Produsenten av Spice er forøvrig et UK basert selskap kalt "The Psyche-Deli", som solgte Magic Mushrooms når det var lovlig. Det blir regnet for å være et av de mest seriøse legal high's selskapene i dag.

Det er heller ikke sånn at man blir påvirket av alle urtene som er i Spice. På forespørsel har produsenten forklart at Spice / Spice Gold inneholder alle urtene oppgitt på pakken, men kun to-tre er ansvarlige for rusvirkningen. Vaniljen er med for smaken skyld, og honningen er med for smaken og den konserverende, antibakterielle virkningen. Det er selvsagt snakk om en form av ekstrakter eller uttrekk av disse urtene. At så mange andre urter er oppgitt å være med er et trekk for å hindre konkurrenter i å finne oppskriften og produsere en lignende mix.

Den mystiske blandingen av masse urter er med andre ord ikke så veldig mystisk, og urtene er heller ikke så mange.

Styrken og forholdet innbyrdes mellom disse to-tre urtene er også forklaringen på hvorfor vanlig Spice og Spice Gold har en ulik rusvirkning, det er ikke bare styrken som er forskjellig. Man blir for eksempel ikke så trøtt i kroppen av vanlig Spice som av SG, og man får heller ikke hodepine neste morgen osv.

Selv om langtidsvirkningene av Spice / Spice Gold ikke er kjent (noe som i seg selv bør være nok til at ingen burde røyke det mer enn av og til), så har man jo noen holdepunkter. Alle urtene som er i Spice / Spice Gold har vært brukt i århundrer og årtusener av indianere i nord og sør-amerika osv, og de har tradisjonelt blitt brukt i medisinske og spirituelle sammenhenger. Det er jo også mange som har røykt Spice daglig i snart et par år, uten noen tydelige og åpenbare skadevirkninger. Dette trenger jo ikke bety noe som helst, men det er i hvert fall anekdotiske bevis for at Spice ikke er veldig skadelig.

Mentalmelt: Jeg er i bunn og grunn er enig med deg: man skal være forsiktig hva man putter i seg av ting. Jeg synes kanskje du svartmaler ting litt vel mye når du sier: ”en helt tilfeldig blanding av masse rare urter eller kjemikalier som ikke har noe med hverandre gjøre så fylles kroppen og hjernen med masse forskjellige psykoaktiver, og mottar også derfor veldig mange forskjellige, og ofte motstridende signaler.” Jeg kan ta feil, men jeg går utifra at du sikter til Spice her?

Med mindre du har hard facts om hvilken virkning Spice har på funksjoner i hjerne og kropp blir vel dette litt spekulasjoner og påstander. Vi vet ikke hvilken virkninger de ulike stoffene i Spice har, eller på hvilken måte de påvirker hjernen, hvilke sentre og funksjoner de påvirker i hjernen, eller hvilke kjemiske/biologiske funksjoner de påvirker i kropp og hjerne, osv osv. Dette alene er god nok grunn til å være skeptisk etter min mening.

Forøvrig: En god tråd!

Selv om det kanskje nesten kunne vært en egen tråd her for Spice/SG å dømme etter alle innlegg og spørsmål om dette.