View Single Post
Måtte bare legge denne inn her :P Skulle egentlig skrive et kåseri, men ble vel mere et essay føler jeg. Får sikkert ikke noe bra karakter på den pga total feilbom på oppgaven, i tillegg til at lærern er dønn i mot mye, f.eks. mener hun at abort er mord osv =P. Anyways, here it is


“Hæ? Har du røyka hasj?”
“Ja, æ har faktisk det ja!”
“Jævla narkoman ass!”

Jeg hadde diskutert litt med ei venninne om cannabis. Hun virket ikke akkurat fornøyd med at jeg hadde prøvd cannabis. Ok, tenkte jeg, la meg prøve en ny taktikk.

“Ka kalt du mæ din alkoholiker?”
“Hæ? Æ e da itj nå alkoholiker!”
“Hvis æ, som røyke kanskje maks et par ganga i måneden, e narkoman. Da må jo du som drikk minst to hælga per måned vær en alkoholiker!”

I følge norsk politi er jeg sikkert både rusmisbruker og narkoman, selv om ingen av disse ordene kan brukes om meg hvis vi ser på definisjonen av de. Hvis vi ser på definisjonen av en narkoman er det en person som er sykelig avhengig av et narkotisk stoff. Ser vi på definisjonen av ordet rusmisbruker kan man enkelt sagt si at det er en person som misbruker et rusmiddel for å unnslippe virkeligheten mer enn “vanlig”.

Majoriteten av nordmenn tror at cannabis er et svært avhengighetsskapende narkotisk stoff som kan settes i samme kategori som sterkere narkotika som amfetamin, kokain og extacy. Det er stor enighet om at cannabis er inngangsporten til et liv fullt av all slags narkotika. De fleste tror også at løpet er kjørt i det man tar sitt første trekk av en joint Det er store fordommer i Norge som handler om at cannabisbrukere blir uintelligente, uansvarlige, asosiale og pøbelaktige. Jeg søker litt rundt på nettet om temaet og finner ut hva andre folk mener. Mange mener, som meg, at det burde bli legalisert, mens andre (flesteparten) syns det er roten til all ondskap. Det viser seg også at det er total uvitenhet hos veldig mange. Her er hva en person har skrevet om cannabis.

Konsekvenser av engansbruk av cannabis:
1.Total avhengighet
2.Du er ca. 100kr fattigere
3.Du har ødelagt en del hjerneceller
4.Irritasjon
5.Søvnproblemer
6.Dødsfall

Og tror du ikke de aller fleste sluker dette agnet rått? Jo! Eller, mange gjør det, for ikke alle er totalt hjernevasket som denne tullingen. Ok, nummer èn, man blir ikke avhengig av cannabis mer enn man blir avhengig av en hamburger fordi det er så godt. Nummer to på lista stemmer ganske godt. Nummer tre, cannabis dreper ikke hjerneceller, det bedøver dem. Nummer fire, slik jeg har forstått det bruker man cannabis for å bli rolig og avslappet, ikke for å bli irritert. Nummer fem, det tar ikke akkurat lang tid å sovne etter å ha tatt et drag av en joint, tro meg. Nummer seks, det finnes ingen rapporterte dødsfall på grunn av bruk av cannabis what so ever!
Jeg syns det må bli en slutt på at folk uttaler seg i hytt og gevær om tema de ikke har peiling på. Det finnes for mange bevis for at cannabis ikke er farlig for helsa til at man kan fortsette å si det er farlig. Se på alle foreldrene som sier til barna sine “Du må aldri prøve hasj barnet mitt, det er kjempefarlig, du kan dø av det!”. Men kjære forelder, dette stemmer jo ikke. Se litt på de fakta jeg nå presenter og tenk om igjen! Dette er et utdrag fra Verdens helseorganisasjons rapport om cannabis.
On existing patterns of use, cannabis poses a much less serious public health problem than is currently posed by alcohol and tobacco in Western societies.

Rapporten ble faktisk først nektet å bli publisert pga innholdet (jeg lurer på hvorfor!?), men etter en liten stund ble den (heldigvis) lekket til allmennheten.

Jeg kommer over enda en nettside der forsker og psykiater Igor Grant som leder en gruppe forskere sier dette:
Long-term and even daily marijuana use doesn't appear to cause permanent brain damage, adding to evidence that it can be a safe and effective treatment for a wide range of diseases.

Lester Grinspoon, pykiater og pensjonert medisinsk doktor ved Harvard Medical School støtter oppunder konklusjonen med denne uttalelsen.
It's nothing that those of us who have been studying this haven't known for a very long time. Marijuana is a remarkably safe and non-toxic drug that can effectively treat about 30 different conditions. I predict it will become the aspirin of the 21st century, as more people recognize this.
Er du enda ikke overbevist kjære forelder? Da kan du ta en titt ned til Stortinget, Oslo, og se hva statsministeren har gjort. Ja, du gjettet riktig! Til og med vår egen statsminister Jens Stoltenberg har prøvd cannabis, tro det eller ei. Faktisk har så mange som hver fjerde nordmann eller mer har prøvd cannabis. Så til deg som sier at cannabisbruk fører til sterkere stoffer: Ser det kanskje ut som en fjerdedel av Norges befolkning går rundt og setter sprøyter? Nei!!
Ok, da er det bare en siste statistikk jeg vil at du skal slite deg gjennom lærer. Jack E. Henningfield, PhD for The National Institute on Drug Abuse lagde ut, i fra hans studier der han sammenlignet hvor vanedannende forskjellige rusmidler var, denne statistikken:
http://home.no/noxic/bilder/weedstatistics.JPG

Ut i fra statistikken kan vi se at marijuana eller cannabis, er omtrent like lite avhengighetsskapende som en kopp kaffe og at alkohol er mye mer vanedannende enn de to.

Nå, til det eneste jeg har å utsette for cannabis. Det jeg ser på som er veldig synd er at man, nå som det er illegalt, ofte må i litt harde miljøer for å få skaffet seg det, og i disse miljøene er det en mulighet for at det også selges sterkere stoffer og at man blir kjent med feil personer hvis du skjønner hva jeg mener med det.

Men, før du neste gang rakker ned på en person som nyter cannabis, tenk på dette. Hvert år dør 600.000 europeere av alkoholskader. Én av fire dødsfall for menn under 30 år i Europa skyldes alkohol. Alkoholskader koster EU-landene over 2160 milliarder norske kroner. Alt dette går fram av en rapport som er overlevert Europakommisjonen. Etter å ha lest dette bør du tenke på hvor mange som noen gang har død av cannabis. Null!