View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Her har du nettopp problemet jeg beskriver i mitt innlegg - man er mer opptatt av å drive med skjennepreken og moralisere enn å eksponere andre for informasjonsgrunnlaget som har gitt en sitt syn på verden. Selv når personen sier han er klar over at dette er problematisk og er åpen for annen informasjon, men har bare ikke fått den til å la seg overbevise, så gjør du ikke et forsøk. Hvordan forventer du å noen gang kunne nå et punkt der man kan skape dialog, og ikke bare dytter folk mer mot Listhaug og røkla med slike uttalelser? Du kan nemlig ikke sitte og klage på at Listhaug er for endimensjonal og generaliserende, når du gjør akkurat det samme, bare på motsatt side. Du vinner ingen antipolariseringspoeng i min bok bare du går imot Listhaugs retorikk(noe vi er ekstremt mange om), for så å ikke gidde å gjøre en innsats.
Vis hele sitatet...
Nei, han sier at han er åpen for informasjon bortsett fra det moralske og menneskelige aspektet som han velger å ikke bry seg om. Jeg generaliserer ikke, jeg snakker jo bare om Bankmann1 og han sier nettopp dette rett ut selv. Jeg har respekt for at han i det minste er ærlig, men det er jo ikke meningsfullt å diskutere etikk med noen som har bestemt seg for å se bort fra det aspektet, er det vel? Da må jeg bare si at jeg er helt enig med deg Bankmann1, det er ikke økonomisk lønnsomt å hjelpe folk i nød. Men jeg velger altså å bry meg om at folk har det vondt selv om de ikke er norske, imotsetning til deg.

...og med "deg" i siste setningen g så henvender jeg med selvsagt til Bankmann1 og ikke Xasma, om det skulle være tvil.

Og for the record så er jeg også tilhenger av en relativt streng innvandringspolitikk, og rask utsendelse av ulovlige innvandrere. I likhet med et bredt flertall på Stortinget. Det er ikke slik at Listhaug har funnet opp det, mens resten av det politiske Norge vil ha åpne grenser, gullstol og gratis boller og brus til alle.
Sist endret av entropi; 27. november 2016 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.