View Single Post
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
240
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du kan komme med alle påstander du vil om at "det kan brukes til ditt og datt", hvor fantastisk det er og hele verden, men til den dagen det faktisk brukes til det, da skal jeg være enig.

Hvis det er så fantastisk, hvorfor brukes da ikke cannabisfibre (eller hva det nå er) til det? Greit at det er ulovlig i mange land, men hadde det virkelig vært så fantastisk som du beskriver, så hadde det vel vært en skikkelig industri blant ja, industrien nå? Jeg tror det ikke før jeg ser det.

Ville du vært like engasjert i debatten om det bare gjaldt cannabis innen industribruk?

Tror ikke vi skal dra det der inn i "rus"-rebatten.

Det du skriver om at "om man røyker for mye cannabis sovner man" er ikke helt sant. Det vet jeg av erfaring, for det var en som jobbet med disse sakene som fortalte meg det en gang. Og i blackout kan man gjøre mye rart, akkurat som i alkohol-blackout...

Du glorifiserer cannabis og det er ikke helt bra. Du skriver du styrer cannabisen og ikke omvendt, da burde du ikke være så fryktelig fanatisk i innleggene dine.

Man kan også bruke alkohol som en "hjerne-åpner". Alkohol i riktige mengder er påvist å være sunt for hjertet. Så vi bør ikke begynne å dra frem den diskusjonen.
Vis hele sitatet...
http://www.gizmag.com/first-us-hemp-house/17115/

Dette er kun ett eksempel på de mange bruksområdene til cannabis-plantene. Grunnen til at bruken av c. ruderalis, "industrihamp" - en underart av cannabis sativa iflg wikipedia - ikke er spesielt utbredt er fordi bruken av cannabis er tungt regulert og dyrt, som følge av at det er ulovlig. For ikke å ødelegge tråden kan du undersøke selv når og under hvilke omstendigheter cannabis (inkl. ruderalis) ble ulovlig, først i Amerika og så i FN, og vurdere hvorvidt det var gode grunner for det - men dét kan vi diskutere over PM eller i en annen tråd om du vil.

Jeg tror en del av grunnen til at bruksområdene til c. ruderalis blir litt "ekstra" oppå rusbruk, er at det for vanlige folk ikke spiller så stor rolle om vi har t-skjorter av bomull eller hamp, og vi vet jo hvordan det er med miljøvern - man klikker "like," tenner en sigarett og kjører til butikken for å kjøpe plastinnpakket middag.
For industriens del er det penger som står på spill, og de vil man gjerne tjene fort og enkelt - ikke etter tiår med kostbar legaliseringskamp. De som kjemper hardest for lovlig bruk av ruderalis er, regner jeg med, marginale aktører. Jeg kan ikke nevne en eneste organisasjon som kjemper for legalisering kun av cannabis ruderalis.

Det du skriver om at noen som jobber med "disse sakene" (hva, konkret, jobber vedkommende med?) fortalte deg en gang at man kan få blackout på cannabis, og at man derfor ikke nødvendigvis sovner av for mye, vil jeg gjerne ha litt mer seriøse argumenter for.
Misforstå meg rett - det er ikke nødvendigvis slik at man kan røyke 10 jointer, og så på den 11. så sovner man med en gang - men når man bruker mye cannabis over kort tid, så blir man søvnig.

Jeg vil ikke bagatellisere blackouts eller si at det ikke kan skje med cannabis også - men jeg personlig har aldri erfart det verken med meg selv eller andre rundt meg. Dog har jeg liten tro på at en person i cannabis-blackout vil finne på så mye ugagn at det er noe å ta spesielt hensyn til dersom man vurderer å legalisere cannabis.

Å glorifisere et rusmiddel er absolutt ikke bra, men det må vel gå an å være engasjert i noe som er ulovlig uten at man skal bli servert slike hersketeknikker. Jeg er ikke enig i at Hygge glorifiserer cannabis, men jeg befinner meg i nogenlunde samme situasjon som ham, og kan hende jeg ikke ser det på samme måte som deg.

Du skriver alkohol i "riktige" mengder - dette er flisespikkeri - men det er vel strengt tatt bedre å skrive "moderat alkoholkonsum" for å understreke at det ikke skal mye til før helseeffekten blir snudd til det negative.
Sist endret av Takub; 13. mars 2013 kl. 21:05.