View Single Post
Sitat av hideout Vis innlegg
Hvor du har det ifra at politiet ikke har lov til og lyve om hva andre skal ha fortalt etc? Tror alle som har vært i et avhør om nark. kan fortelle deg at det er eksakt slik politiet holder på for å få deg til og innrømme noe.
Vis hele sitatet...
Det er altså ulovlig. Se straffeprosessloven, påtaleinstruksen, rundskriv fra Riksadvokaten, osv.

F.eks. straffeprosessloven § 92 (og påtaleinstruksen § 8-2): "Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes."

Dette er altså lov- og instruksfestet, noe som innebærer at politiet er bundet av dette.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg kan enkelt se at du aldri har vært involvert med politiet som ungdom, og det er veldig bra. Og siden du har ingen erfaring så har du mildt sagt et ganske naivt syn på hvordan politiet oppfører seg til ungdom mistenkt i narkotikasaker.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at politiet aldri bryter lover og regler, men jeg påpekte at de rent faktisk ikke har lov til å holde på slik. Gjør de det bør man klage, melde fra til Spesialenheten, el.l.

Nå er det ikke fryktelig lenge siden dagens avhørsmodell ble innført. Jeg tror det var rundt årtusenskiftet, og da tok det nok litt tid før det var gjennomført i hele politi-Norge.

Spørsmål om advokat blir blankt avvist, "Dette er jo ikke et avhør, vi bare prater litt", så blir påstander lagt frem, "dette er ting folk har overhørt i f.eks bussen, folk prater jo vettu".
Vis hele sitatet...
Dette er altså ikke lov - etter loven. Se over. Alle skal vite rettighetene sine for de blir avhørt.
Sist endret av hemmeligegreier; 13. mars 2016 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.