View Single Post
nicepants
Trådstarter
5
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så vidt jeg vet bruker politiet programvaren Palantir, et ekstremt kraftig analyseverktøy for å krysssjekke
alt de har av opplysninger. Den er, eller kan være, også knyttet opp mot internasjonalt politi.
Det var litt kontroversielt da de kjøpte dette, husker jeg, bla. fordi den ville inneholde så mye og at slik «big data»
innsamling kunne komme til å bryte med personvern.
Man kan sammenligne det litt med hvordan for eksempel Google samler inn alt om deg.

Men det forklarer ikke hvordan du havnet i registeret i første omgang.

Eksempler på bruk:

Hvem har tidligere brukt et telefonnummer knyttet til en bestemt sak? Hvem er medlemmer av en organisasjon som politiet har lagret navnet på? I hvilke straffesaker går et aktuelt fødselsnummer igjen?

Ved å søke opp et telefonnummer, et navn, et fødselsnummer – eller nesten hva som helst annet – vil Palantir kunne søke opp og visualisere knytningene. Streker tegnes opp mellom personer og saker og viser hvem som har kommunisert med hvem. Hvor de har begått kriminalitet eller holder til kan tegnes opp på et kart for etterforskerne raskt. Kontaktlister fra telefoner med tusen telefonnumre trenger ikke lenger sjekkes manuelt.

Det kan bety at hvis en du kjenner har vært "kriminell nok" til at politiet har telefonlista hans og du er på den lista
vil navnet ditt kunne dukke opp. Det er der denne programvaren begynner å bli problematisk med tanke på personvern
Vis hele sitatet...
spørsmålet mitt handler mer om hva dette vil bety for meg.
altså en politimann sier jeg har en sak på meg som virker alvorlig, men han tar meg ikke inn til stasjonen på bakgrunn av denne saken, har heller aldri blitt avhørt i forbindelse med saken, og ergo er heller ikke dømt.

ettersom saken da er over 3 år gammel, er den da foreldet og henlagt? eller kan den fortsatt være aktiv og under etterforskning?

utrolig rart jeg ikke blir tatt inn til avhør om saken fortsatt er aktiv..

det at denne politibetjente nevnte dette for meg har gjort meg ekstremt usikker og tankefull i ettertid, og har lett febrilsk over nettet etter informasjon som kan hjelpe meg men finner ingenting som ligner på mitt tilfelle noen plass.
jeg vil helst ikke ringe politiet da jeg har fått enorm avsmak for politibetjenter i ettertid av nylig hendelse..
Sist endret av wollizz; 7. oktober 2022 kl. 18:18.