View Single Post
Det første du bør gjøre er å sjekke kursfortegnelsen til sikringsskapet ditt. Kursfortegnelsen er et skjema som skal være påmontert døren til sikringsskapet eller ligge en plass i sikringsskapet. På kursfortegnelsen til sikringsskapet står det mye viktig og relevant informasjon slik som størrelsene på sikringene som er brukt, hvilke sikringer som går på hva, lengen på kablene, og tverrsnittet på kablene (tykkelse i mm). Det skal også stå når det elektriske anlegget ble utført. Jeg setter pris på om du tar et bilde av denne slik at jeg lettere kan gi nødvendig informasjon. Husk rediger bildet slik at adresser, navn, installasjonsnummer og slikt ikke vises! Oppgi hvilken norm som er brukt hvis dette er med. Det er ikke sikkert alt jeg skrev ble tatt med på skjema, men gi så mye informasjon som mulig.

Deretter må du se hvor mye strøm (A/Ampere, mA/milliAmpere) hver lader bruker. En laptop-lader bruker vanligvis mellom 2-4 A, Ampere.
På stikkontaktkurser på 15-16 A, må du bruke skjøteledning, padde eller forgrener som har en tykkelse på minimum 2,5mm2. På kurser fra 10-13 A kan du bruke skjøteledninger, padder og forgrenere med tykkelse 1,5mm2. Du bør heller ikke koble forgrenerne, padder og skjøteledningene i serie, altså fra en til en annen også videre. Dette er for at det skal være trygt.

Ofte går kursen på en rom på både lys og stikkontakter, så slå gjerne av lys du ikke trenger for å kunne koble til flere ladere. I et vanlig soverom er som regel minst 2 dobble stikkontakter, som skal gi mer enn nok tilkoblingsmuligheter til det du trenger dersom du bruker padder.

Dersom du har en kurs på 16 A, kan du koble til 4 ladere, forutsatt at ingenting annet er i bruk på den kursen (Dersom laderen er på 3,75 A, som er svært vanlig).

Hvis en av kursene du bruker har ledertverrsnitt på 1,5 mm2, men har en 16 A sikring, bør du bare bruke maksimalt 13 A av de 16 tilgjengelige.

Med vennlig hilsen en utdannet elektriker.