View Single Post
Her var det mye rart. Alt i fra missoppfatninger om de som er uføre til missoppfatninger om selve uføra.

Det er altså ikke slik at ung uføre låser deg på 17k utbetalt i måneden, det kommer anpå tidligere inntekt, og selv med minstesats får man betydelig mer som UNG ufør. Det er heller ikke absolutt slik at alle som er uføre kunne jobbet eller burde ha jobbet, tvert i mot! Det er vel heller en hel del mennesker i det ganske land som går rundt og hever full lønn, erklærer seg "friske", og formener seg på andres liv og lage til en slik grad at sammfunnet som helhet hadde vært bedre tjent med om de heller holdt seg hjemme med full trygd selv og rett og slett holdt kjeft.


Veldig kortfattet og simpelt er villkårene for ung ufør i utgangspunktet følgende;

NAV.NO:
du var under 26 år då du blei alvorleg og varig sjuk
sjukdommen er klart dokumentert av lege/spesialist
du søkjer om uføretrygd før fylte 36 år dersom du har vore meir enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år
Vis hele sitatet...
Selv om ung uføre er ment som en kompensasjon for at du har hatt/fått en redusert arbeidsevne tidlig i livet, er det et "alvorlighetskriterie". Basert på alt du forteller oss her kan jeg ikke se hvorfor du i utgangspunktet ikke skulle kvalifisere til ung ufør, men fortell oss gjerne litt kort og vagt om årsakene rundt uføren din hvis du ønsker noen flere formeninger om tingenes tilstand.

Hadde jeg vært deg hadde jeg 100% fattet en kort klage, evt. søkt hjelp et sted som gir fri advokathjelp de som har særskilt behov. Energien du bruker på å klage vil du bruke på å gruble/irritere deg resten av livet om du ikke gjøre det uansett. Det er mange her som kan hjelpe deg litt på vei hvis du trenger det, men du bør absolutt vurdere å knytte deg opp mot en juridisk spesialist.

Her kan du f.eks be dem sjekke for deg om du har krav på fri rettshjelp; https://osloadvokatene.no/erstatning...de/unge-ufore/


edit: Kan legge til at din ung uføre søknad ikke behandles lokalt, men av ei uavhengig nemd langt faen i vold- nettop så trynefaktor ikke skal være avgjørende. Det kan godt være at du ikke er likt på ditt lokale nav-kontor, men du kan føle deg rimelig trygg på at det ikke er en faktor i sluttvurderingen din, i hvertfall.
Sist endret av Katt; 17. februar 2020 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.