View Single Post
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det jeg mener er, det er ikke sånn at man kan få 2 til 6G pluss ung uføre tillegg . Ung uføre tillegget har 2 kriterier, nr. 1 er selvfølgelig at du ble syk før 26, men det andre er at det skal lønne seg økonomisk for deg.

Med andre ord, og dette vet jeg fordi jeg har minstetrygd + ung uføre tillegg er ca. 17 tusen netto. Får du mere enn det vil det ikke lønne seg å sette deg på 1G + ung uføre tillegg og derfor ville det vært dumt å sloss for mindre penger i lomma.
Vis hele sitatet...
Kloakk, er du sikker på det? Hva mener du med å "sette meg på 1G", jeg beholder jo vanlig uføretrygd selv om jeg får et eventuelt tillegg. Fint om du kan underbygge en sånn påstand. Altså jeg har fått innvilget minsteytelse, og den er på 20k brutto (vet ikke skattetrekket enda). Skjønner ikke vitsen med ung ufør tillegg hvis det ikke skal gi mer totalt pr måned.
Slik jeg forstår det; i følge NAV er ung ufør en kompensasjon for tapt arbeidsevne i ung alder, og skal erstatte manglende opparbeiding av inntektsbasert trygdegrunnlag.