View Single Post
Sitat av godset_123 Vis innlegg
Kom hjem akkurat etter en bussreise med billett selvfølgelig, på bussen var det i dag billettkontroll som ble utført av to securitasvektere, blonde med blå øyne, en høy og slank, en annen i en litt mer kraftig utgave.

Disse unge vekterne uten en dråpe "forgiftet blod" i årene, kontrollerte først kortet til en dame, kanskje 50 år, blond og elegant og kritthvit i huden. "Billetten din gjelder kun til Lysaker", sier den lille kraftige hyggelig. "Å, det visste jeg ikke. Må jeg betale bot da?" svarte damen. "Nei, gå og betal billetten hos sjåføren du", fortsatte vekteren. Damen gikk foran og betalte billetten og kontrolløren smilte til damen på vei tilbake til setet.

Deretter skulle han kontrollere en ung gutt av arabisk/nordafrikansk opprinnelse. Den unge gutten tar fram sin barnebillett, og når han forteller at han ga sjåføren en 50-lapp, fikk han en barnebillett til 20 kr, selv om han er 17 år. Dette gjør tydeligvis kontrolløren forbannet, og hans høye og slanke kumpan kommer for å hjelpe til. Denne høye og slanke holder fysisk den unge gutten tilbake fysisk ved å holde knyttneven i brystet hans. Han forteller at han kan gjerne betale de 20 ekstra kronene, men dette gjør kontrolløren enda mer forbannet. Gutten forteller navnet sitt på spørsmål fra kontrolløren som så vidt jeg hørte er et vanlig norsk navn. Da lukter kontrolløren ugler i mosen og spør "er dette navnet ditt? Du ser ikke ut som en som heter ****** ******? Hvor er du fra"? Gutten svarer: "Jeg er norsk statsborger, faktisk" og kontrolløren bjeffer tilbake "Hvor er foreldrene dine fra, da?" og gutten svarer "Hvordan bryr det deg"? "Jeg bare lurer", svarer kontrolløren. "Faren min er fra Marokko", forteller gutten. "Afrika, ja... mhm.." mumler kontrolløren.

Når gutten har fått boten i hånda og gått av bussen, står kontrollørene sammen og ler og forteller følgende: (sånn circa) Den kraftige: "Bra jobba!"

Den slanke: "De har skikkelig temperament de afrikanerne, du skulle likt å jobbe på T-banen opp til Vestli og deromkring, stinker noe j*vlig av de pakkisene"
Den kraftige: "Det tror jeg så visst".

Dette er en rasistisk holdning fra billettkontrollørene. Å baksnakke og hetse passasjerer for deres opphav er forkastelig i 2011. Trodde Securitas visste bedre, jeg?
Vis hele sitatet...
å du gjorde?? det lurer jeg på? de fleste som opplever noe som det her er for redd til å si i fra selv om det kanskje ikke er dens sak. Men det er Feil si i fra, gjør noe ikke se på det skje! Hva hjelper det egentlig å gå jeg å skrive det på nett? Kanskje de som kontrollerte hadde fått en annen tolkning eller en opplevelse fra mørke folk som gjorde dem usikker eller at de ikke liker at det kommer fremmede folk hit? eller at de hadde en dårlig dag.