View Single Post
Jo og her kan det også ligge et kjempeproblem. At noen er for syke til å faktisk klare å samle seg til å fremskaffe dokumentasjon. Hvorfor tror du det er såpass mange uteliggere? De færreste bor jo utendørs fordi de er så glade i frisk luft og utendørsaktiviteter. De havner under en bro i en pappeske fordi de ikke fikser samfunnets krav. En som blir uten bolig og skal ha hjelp hos nav må til en viss grad være selvgående, nok til å klare å fremskaffe dokumentasjon, purre på saksbehandling, pese boligkontoret, søke her og søke dit. Skal disse menneskene risikere å også miste livsopphold?

For mennesker som har sauene hjemme eller som ikke psykiatriske tilfeller så vil slikt være en smal sak. Det er enkelt-tilfeller jeg tenker på. Var med på et prosjekt sist vinter å dele ut varmt tøy og soveposer til uteliggere. Eyeopener. Det var mange skjebner og fellestrekket var at de ikke fikset kravene fra nav så da ble ting som de ble. Så hadde jo mange av de tilleggsproblemer og mange var også tunge rusmisbrukere. De klarte å komme seg på nav en gang per måned å få livsopphold men de klarte ikke stå i det hos nav slik at de fikk bolig.

Man kan mene hva man vil om rusbruken og livsførselen, men dette var mennesker som trengte hjelp alle sammen. Og de var jo egentlig bare vanlige folk som deg og meg som livet hadde gitt en haug med bredsider. Til sist hadde de gitt opp. Jeg blir skikkelig opprørt. Møtte så mange varme og skikkelige mennesker sist vinter, ja de var nederst i samfunnet men de er jo folk. Og de må ivaretas. Og mange av disse frykter jeg vil ikke klare å håndtere krav om aktivitetsplikt. Det blir for mange skjemaer, for mye som må ordnes og for mange krav.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Hele argumentasjonsrekken din bygger på en tankefeil som kalles for slippery slope. Altså at du i stedet for å fokusere på hva som faktisk skjer endrer du fokus til ekstreme hypoteser om hva som kan skje, uten noe bevis for det, for å appelere til frykt. Link
Vis hele sitatet...
Jeg tar ikke ting fra løse luften. Jeg var med på et frivillig prosjekt som delte ut tøy og soveposer til uteliggere sist vinter. Jeg har møtt haugevis av mennesker som ikke takler nav systemet. Og flere krav fra nav vil jo bare gjøre ting verre for dem. Hvordan skal de dokumentere sin helse? De har kanskje ikke vært hos lege de siste 5 åra. Medisiner kjøper de på gata.

Jeg tenker at det du er den som er for rask til å konkludere her.
Sist endret av random67489; 6. september 2018 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.