View Single Post
Nå synes jeg folk er litt vel kritiske og pirkete her.

Hele poenget med sensory deprivation tanks er å fjerne så mange sanseinntrykk som mulig. Detox er irrelevant uansett om det er sant eller ikke. Synes det forsøpler tråden når det brukes så mye krefter på å diskutere en bagatell.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ellers hvis en vil lære seg å slappe av og roe ned kroppen, hvorfor ikke prøve (å lære seg) selvhypnose? Dette er relativt ufarlig, og komplett gratis når du har lært det. Og det er så kraftig, at det meste innen meditasjon o.l. er blåbær i forhold.
Her kan du også simulere alle effekter av "behandlingen" TS nevner.
Og du kan gjøre det så enkelt, som du lager et ord, som du hvisker/sier til deg selv, som er en posthypnotisk kommando. Denne vil da sette deg rett i transe. Men velg ordet med omhu! Det er jo ikke bra, å "slokne" mens du er hos legen, sitter i kirken/moske/synagoge osv., eller har samtale med noen. Det kan bli mye ståhei av slikt!
Vis hele sitatet...
Som sagt, poenget med sensory deprivation tanks er å fjerne så mange sanseinntrykk som mulig. Selv om man sikkert kan oppnå mye av det samme ved selvhypnose og vanlig meditasjon, vil jeg tro det er mye lettere å slappe av og unngå distraksjon i en slik tank. Å sitte eller ligge i en seng og meditere kan ikke sammenliknes med å "sveve vektløs i et mørkt rom". Selv om selvhypnose og meditasjon er kraftige verktøy, vil jeg tro det trengs MYE mer trening til for å slappe like godt av som i en sensory deprivation tank.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Så noe må gjennomføres nok ganger for at kroppen skal skille ut et stoff? Kanskje jeg er rusen i biologi, men meg bekjent oppbevarer ikke kroppen spesielle stoffer som gir smerter som går ut ved at saltholdig vant rundt kroppen utfeller disse. Det høres mer ut som at man må ta det nok ganger, så man tror man har en effekt, så slenger de på en helt uvitenskapelig forklaring på hvorfor. Alt er mye mer fancy når det kan relateres til detox og kjemi som svært få personer er habile innen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du missforstår hva Lucy prøver å si her. Grunnen til at ikke alle får det til de første gangene, er den samme til at ikke alle får til meditasjon de første gangene. Mest sannsynlig slapper man ikke godt nok av. Det har ingenting med stoffer i kroppen som blir skilt ut å gjøre. Saltet i vannet er der for at man skal flyte. Detox blir ikke engang nevnt i det du quoter...

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er noe helt annet å si at meditasjon/avslapning inne i en mørk tank er avlsappende og å komme med kvasi-vitenskapelige gjenfortellinger om mirakeleffekter. Gjenfortalt av deg av en person som jobber på det jeg antar er et spa (boblebad, tanker, etc).
Vis hele sitatet...
Hvor er de kvasi-vitenskapelige gjenfortellingene om mirakeleffekter?

Sitat av Xasma Vis innlegg
Du fremstiller det som at denne tanken har noe med saken å gjøre. Hvis meditasjon kan få til dette, og meditasjon er enklere i denne tanken på noen måte så si det som det er. Du fremstiller det som en vidundertank uten å si at det eneste du egentlig gjør er å meditere.
Vis hele sitatet...
Tanken har jo noe med saken å gjøre hvis den hjelper deg å nå en dypere meditasjon enn du ville gjort uten.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Med andre ord har stoffene i tanken o.l. ingenting å si, ei heller at du ligger og flyter. Det er rett og slett at det er rolig, mørkt og du kan slappe av. Så si det og ikke bland inn kvasi-vitenskapelig tullball bare fordi noen som selger et produktet har laget en nettside og brukt termer lekmannen i gata ikke forstår.
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe. Det er rett og slett at det er rolig, mørkt og du kan slappe av. Fordelen er at det er HELT mørkt, HELT rolig, og man kan slappe HELT av. Når man ikke lenger mottar noen utvendig stimuli, vil man heller ikke bli distrahert.

Når man ligger i en slik tank uten utvendig stimuli, blir man nærmest "tvunget" til å meditere, med mindre man ligger og plasker i vannet med vilje. Det er bare deg, hjernen din og fullstendig avslappelse.

Sitat av Xasma Vis innlegg
For å gjøre det helt sikkert at hele poenget mitt kommer frem: Vi hakker ikke på at du kan føle velbehag av å ligge i en tank og meditere. Det er de ekstraordinære påstandene som har et like ekstraordinært fravær av bevis som har sneket seg inn. Jeg har aldri forstått hvorfor tilhengere av slike konsepter ikke bare kan si det er behagelig å ligge og slappe av under gitte forhold, men må komme med vissvass for å underbygge det. Uten at det trenger å bli tema, kun en observasjon.
Vis hele sitatet...
Hvor er disse "ekstraordinære påstandene"? Hvis du fortsatt sikter til "detox", står det flere steder at Lucy ble "forklart", og at hun ikke påstår dette selv. Uansett er detox irrelevant for hvordan Sensory deprivation tanks fungerer.

Jeg skjønner ikke hva folk mener er så kvasi-vitenskapelig med sensory deprivation tanks? Sikkert mange hippiefolk rundt om kring som hevder mye rart, men jeg ser ingenting galt i akkurat denne tråden. Er enig at detox bare er tull, men igjen, det er irrelevant.